Vox Clamantis salvestab Pärti ja võitis auhinna

Valner Valme
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arvo Pärt kuulab Vox Clamantise salvestatut.
Arvo Pärt kuulab Vox Clamantise salvestatut. Foto: Taniel Kirikal

Vox Clamantis salvestab neil päevil uut albumit maailma mainekaimale uusklassikat ja kaasaegset vabamuusikat välja andvale plaadifirmale ECM.

Varasemate koostööde jätkuks lauldakse seekord hõbedasele kettale Arvo Pärdi loomingut. Vokaalansambli juhi Jaan-Eik Tulve sõnul on Pärdi plaadi salvestus alles esimeses staadiumis.

Albumit lauldakse sisse Tallinnas Issanda Muutmise kirikus. Ilmumistärminit paigas pole. CD-le lähevad peamiselt vokaalteosed, lisaks varasematele lugudele ka esmasalvestustena «Virgencita» ja «Habitare fratres» ning «Alleluia-Tropuse» vokaalversioon.

Varem on ECMi alt ilmunud Vox Clamantise plaat Jaan-Eik Tulve muusikaga («Filia Sion», 2010), samuti esitati 2008. aastal ilmunud plaadil koos NYYD Ensemble’iga Erkki-Sven Tüüri teost «Oxymoron». Elmisel aastal osaleti Arvo Pärdi «Adam’s Lamenti» salvestusel. Pärdi muusikaga on varem tehtud ka plaat «Annum per annum» (2002, Arion).

Septembris sai Vox Clamantise viimatine CD «Liszt: Via Crucis» Prantsusmaa mainekaima klassikaplaadiauhinna Diapason d’Or. Seda annab samanimeline muusikaajakiri igal kuul eelmise kuu eest, sõeludes kõiki müügile tulevaid plaate. Koos nimeka prantsuse pianisti Jean-Claude Pennetier’ga esitab Vox Clamantis auhinnatud albumil Ferenc Liszti samanimelist teost. Plaat ilmus Prantsuse firma Mirare alt. Teadaolevalt ilmub Prantsusmaal igal kuul umbes 500 klassikaplaati.

Jaan-Eik Tulve on eduga Prantsusmaal rahul. «Pool tuhat plaati kuus, neist mõne märkamine ja arvustamine on iseenesest hea,» märgib ta. «Aga arvustajate poolt kõige kõrgemale astmele asetamine on siiski veel suurem tunnustus. Loomulikult ei saa muusikat võrrelda spordiga ja inimeste maitsed erinevad.»

Tulve nendib siiski, et tähelepanemine näitab, et sinu töö, vaev ja armastus on paljudele südamesse läinud ning sõnum on kohale jõudnud – ning just see on ühe muusiku jaoks oluline. Prantsusmaast on saanud Vox Clamantise teine kodumaa. Esinetakse regulaarselt festivalil La Folle Journée (mis toimub ka Jaapanis, kus Vox on samuti üles astunud), nüüd plaadistatakse lisaks ECMile ka firmale Mirare.

«Jah, käime Prantsusmaal tihti, ja julgen arvata, et oleme leidnud prantslastega tugeva emotsionaalse ja maailmavaatelise kokkupuutepunkti,» ütleb Tulve. «Vaatamata kõigele on Prantsusmaa üks kristliku maailma alustala ning meie sakraalse tunnetusega muusikaline väljendus, olgu selleks gregooriuse laul, kaasaegne muusika või improvisatsioonilised kavad koos erinevatest religioonidest pärit traditsioonidega on leidnud Prantsusmaal alati lahke vastuvõtu.»

Festivale La Folle Journée ja La Roque d’Anthéron, nagu ka plaadifirmat Mirare juhib René Martin, kellega Vox Clamantis on aastaid tihedalt koos töötanud. «René Martin on prantsuse muusikaelu huvitavamaid rööpaseadjaid,» kinnitab Jaan-Eik Tulve.

«Mirare levib Harmonia Mundi kaudu üle maailma, kuid arvan, et suurim plaadimüük toimub just nendel kolossaalsetel festivalidel.» La Folle Journéel on igal aastal olnud Jaapanis üle miljoni külastaja, palju ei jää maha prantsuse festival.

Martini kaudu tutvus Vox Clamantis Jean-Claude Pen­netier’ga, kes on ka ortodoksi preester. Temaga koos esinetakse nüüd sageli ja tõenäoliselt ka järgmisel kevadel eelmainitud festivalil Jaapanis. «Temaga kohtumine on iga kord tõeline elamus, kuna läbi virtuoosse klaverimängu oskab ta välja tuua ka oma sisemuse ja väga intiimse tunnetuse,» iseloomustas Tulve uut koostööpartnerit.

Ansamblil on selja taga tegus suvi. Suvehakku tähistas koostöö Sven Grünbergiga tema uue teose «Vaadates sisse» esitamisel, seejärel külastati koos Arvo Pärdiga Kiievit. Juulis oli Colombia tuur ning augustis esineti Prantsusmaal ja Iisraelis. Septembris on lauldud Belgias ja Saksamaal ning oktoobris tuleb esiettekandele Rein Rannapi teos XIII sajandi pärsia müstiku Jalal ad-Din Rumi tekstidele. 11. oktoobril esineb Vox Clamantis aga Saksamaal Usedomi muusikafestivalil.

Mis seisus on Arvo Pärdi plaat? «Terve eelmise nädala veetsime salvestades ja nüüd hakkab pihta kogu ülejäänud töö alates materjali ülekuulamisest, paremate versioonide väljavalimisest kuni tekstide ja kujunduseni välja,» seletas Jaan-Eik Tulve. «Sündis plaat nõnda, et kuna me juba aastaid oleme Pärdi muusikat laulnud ja oleme sellega nii vaimselt kui füüsiliselt kokku kasvanud, siis tahtsime seda ka jäädvustada. Lindistamisprotsess on olemuselt nagu vaimne puhastumine, täiesti teisele tasandile minek ja uute sügavuste avastamine, kuna just selles olukorras on võimalik kolm tundi järjest üht lugu laulda ning iga kord heliloojalt uusi teejuhiseid saada. Ääretult rikastav.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles