Kuidas elada objektideta maailmas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nagu katedraal.
Nagu katedraal. Foto: Vaal

Objekt ja subjekt on ja jäävad paratamatult igavikulisteks ja lõpututeks vastanditeks, mis kunagi ei leia ühist keelt, võiks ju arvata.

Tuntud ja tunnustatud (neo)hüperrealistliku maalikunsti viljeleja Maarit Murka on koostöös KUU arhitektide Juhan Rohtla, Koit Ojaliivi, Joel Kopli ja Vytis Puronasega selle puuduva ühise keele saavutanud ja tulemuse leiab tema kuraatoriprojektis «Nobjekt».

Loomulikult annab selle õnnestumisele palju juurde ruum, selle kohaspetsiifika, milleks Vaal-galerii seinad on osutunud ideaalseks. Mõnikord ongi olulisem projekti idee, mitte füüsiliselt valminud teos, sest ruumi arhitektoonika edastab vahel märksa rohkem informatsiooni kui teie ees seisev kolme- või kahemõõtmeline objekt.

Näituse idee on inspireeritud klassikalisest kasti kujundist, millel on endal tugev märgiline tähendus ja mis iseloomustab koostoimimise printsiipe.

Kast kui kaitsja. Loomulikult elab igaüks teatud piirides omaette kastis, mis kaitseb meid ümbritseva kapitalistliku globaliseeruva ühiskonna müra ning ohtude eest. Igaühel on vaja oma privaattsooni, eriti loovisikutel kusagil kõrgema emotsionaalsuse tasandil.

Kast kui rünnak. Ei pea elama Indias, kus valitseb radikaalne kastisüsteem, sest need «kastid» eksisteerivad varjatud kujul ka demokraatlikus ja silmakirjalikus Euroopa Liidus ning korrumpeerunud kunstipoliitikas.

Prantsuse filosoof Gaston Bachelard on oma teoses «Ruumipoeetika» uurinud muu hulgas välise ja sisemise dialektikat ning ümaruse fenomenoloogiat. Ühe näitena toob ta küüraka Quasimodo eluolu Victor Hugo «Jumalaema kirikus Pariisis».

Quasimodole, kirjutab Bachelard, oli katedraal järgemööda «muna, pesa, maja, kodumaa ja universum». Filosoof tõdeb, et Quasimodo oli võtnud nende kuju, nagu tigu võtab oma karbi kuju. Katedraal oli tema kodu, tema urg, tema kest... Ta kuulus sellega kokku nagu kilpkonn oma kilbiga. Katedraal oligi tema kilp.

Sellise katedraali on Murka oma kuraatoriprojektis suurejooneliselt üles ehitanud. Vaadake ja tehke järele!

Näitus

Maarit Murka kuraatoriprojekt

 «Nobjekt»

Avatud 21. detsembrini Tallinnas Vaal-galeriis

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles