Ruum, loodus, küsimärk

Krista Piirimäe
, kunstiajaloolane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Muuseumi kasutusest:  Elmgreen & Dragset, «MUUSEUM / Jõuetud struktuurid», 2001
Muuseumi kasutusest: Elmgreen & Dragset, «MUUSEUM / Jõuetud struktuurid», 2001 Foto: Madis Kats

Kohe Raekoja platsilt sisenedes seisab külastaja silmitsi kahe kunstinäitustega seotud probleemiga. Esimene avaldub seinatekstis, kuhu on seekord kontsentreerunud kõik viimase aja kunstikirjutiste hädad: võõrsõnad, keerulised laused, ebaloogilisus. Selle üks põhjuseid näib olevat arusaam, et hea kunst peab olema filosoofilise või siis terava ühiskonnakriitilise sõnumi kandja, kuid tihti see nii ei ole ning kunstnik, kuraator ja kriitik on sunnitud targutama. Erandiks on Kumu harivad tekstid ja nad toovad kunsti vaatajale lähemale.

Arusaamatused algavad juba pealkirjast, sest näitusel ei ole midagi pistmist ei arheoloogia ega festivaliga, ei lahata pilti. Kuraator nimetab kunstnike mõtlemist arheoloogiliseks, mis Marju Lepajõe teada on uus moesõna. Segast infoteksti ja mitut teose kirjeldust ei seletanud lahti ka muuseumi noored giidid («katoptrofii-lia»,«transmutatsioon», «efermeerne» jm).

Teine nähtus on, vastupidiselt, ligitõmbav. See on ruumi kaasamine kunstiteosesse, akende katmine stendidega, seinte värvimine, praegusel näitusel ka lõhkumine, või siis luksuslik seinte tühjaks jätmine. Töö on olnud meeletu ja tulemus suurejooneline, lausa pidulik. Lummus algab juba esimeses saalis lõunamaiste, laeni ulatuvate potitaimedega.

Näituse kontseptsiooni ülesleidmise veeretab kuraator vaataja õlgadele. Mina hoomasin kolme peateemat – loodus ning, sel aastal juba teist korda, muuseum ja viltune maja.

Simon van Til mõtiskleb selle üle, kuidas antiiksed kunstiteosed tunnevad ennast neile võõras ümbruses, Cyprien Gaillard on pildistanud hävinevaid kunstiväärtusi viisil, kus ka foto neist pikapeale hävineb, Dénes Farkas on pannud seintele tühjad raamid. Seda võtet pole veel Tartus kasutatud.

Teisel korrusel on kõige põnevam Òlafssoni «Tagavaatepeegel»: suurest videost näeme iseennast vaheldumisi varasemate näitusekülastajatega, kes on salvestatud arvutimälusse. Järgmises saalis mängib kuulus duo Elmgreen ja Dragset tähtedega sõnast MUSEUM, kust seinale on riputatud USE ja teised tähed on põrandal. Taies on näituse vaimukaim (kui on originaalne?), kaaskiri kõige loetavam. Tegelikult tark ja selge visuaalne mõte ei vajagi teksti, nii nagu Ene-Liis Semperi või Jaan Toomiku videod.

Kõige enam paelub kolmanda korruse looduse käsitlus oma iluga. Esimese saali kolm seina täidavad Mare Vindi pargivaated ja kogu neljanda Gaillardi võimas pargivideo. Hubasust rikub vaid aeg-ajalt puust välja paiskuv suitsupilv, mis õnneks hajub. Järgmises saalis näeme Denes Farkase suurepärast fotot kaevatud mullast.

Ekspositsiooni lõpetab Paul Kuimeti fotoinstallatsioon valguskastides. Vaataja jõuab väga lähedale loori kandvale naisekujule – seda on pildistatud kaks korda, aga nägu ikka ei näe. Kes ja kus? Domineerima jääb maastik.

Kolmanda korruse illusoorne (kui kasutada teist moesõna) loodus ühineb ehtsa loodusega esimesel korrusel ning nii võtavad nad oma hõlma alla kõik otsijad ja eksijad.

«Arheoloogiafestival – kihistusi pildist ja ruumist»

Kunstnikud Michal Elmgreen & Ingar Dragset, David Fernando Giraut, Cyprien Gaillard, Ragnar Helgi Ólafsson, Simon van Tilt, Salla Tykka, Dénes Farkas, Paul Kuimet, Triin Tamm, Anu Vahtra ja Mare Vint. Kuraator Maria Arusoo. Tartu Kunstimuuseumis avatud 24. augustini.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles