Kriitika on ette heitnud, et autor ei ole professionaalne ajaloolane, kuid on võtnud julguse kirjutada ajaloo-teemal. Hüva, nii see on. Mati Laanel on haridus aianduses, bioloogias ja arhitektuuris pluss tubli töökogemuste pagas kõigil neil erialadel. Seevastu, nagu hästi teada, omleti kritiseerimise oskus ei eelda munemisvõimet. Ajaloo-alast teost võib arvustada iga huviline. Mis veel mitte-erialasesse tegevusse puutub, siis peale profaanluse on olemas hobiteadus. Viimasest on siinmailgi saanud alguse mitmed n.ö. päristeaduse uurimissuunad. Mõnedki baltisaksa mõisnikud ja pastorid (jah, ka needsamad, kellest raamatus juttu) on kollektsioneerinud taimi ja linnumune, rahvalaule ja –jutte, tegelnud mitmekülgselt teaduse ja kultuuriga peale oma eriala.
Ei ole vist liialdus väita, et mõnigi Eesti teadusala on välja kasvanud hobiteadlaste entusiasmist. Ühtlasi on hobiteadlastel teadlaste kõrval tänapäevani ja küllap edaspidigi oluline roll teaduse kandepinna laiendamisel, teaduse populariseerimisel ja järelkasvu tekitamisel päristeadlastele. Kandepinna suuruse/väiksuse mõju tippsportlaste esilekerkimisele tunnevad hästi spordijuhid. Kui kosmoseteaduse kohalik info piirdunuks ainult pressiteadetega suurriikide satelliitide üleslennutamisest ja kõrgtaseme teadusartiklitega välismaa teadusajakirjades, ei oleks Eestil oma Estcube’i. Seda ei tehtud ilma Eesti õpilasi ja üliõpilasi (veel kõrghariduseta!) kaasamata. Huvi peab algama juba õpilaspõlvest, populaarteadusest, olgu nii hobiteadlaste kui teadlaste üllitatavast. Kui koolilapsed pole asjast midagigi kuulnud, vaadanud ega lugenud, ei teki ka teadlasi.
Faktidest ja hüpoteesidest. Nende õige vahekorra üle hariduses ja teaduses on diskuteeritud aastakümneid. Eesti hariduse põhimõtetes on jäänud kõlama seisukohad, et faktipõhine haridus tuleb asendada õhinapõhisega. Suurendada loovuse, arendava tegevuse ja loova tõlgendamise osatähtsust koolis. Kuid milleks loov tõlgendamine, kui uudset lähenemist pakkuva raamatu peamiseks puuduseks peetakse autori ebakohast eriala!