Pärdi teosed moodustavad terviku

Heili Sibrits
, kultuuritoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

«Seda keelt, mida te kuulate, räägib umbes üks miljon inimest. Meil on kergem rääkida muusika keeles,» lausus Tõnu Kaljuste «Aadama passiooni» rahvusvahelisel pressikonverentsil.

Lavastuse muusikajuht ja dirigent Tõnu Kaljuste nentis, et kuigi «Aadama passioon» koosneb Arvo Pärdi neljast teosest, moodustavad nad kokku ühe loo. «Põhiteoseks on «Aadama itk», sellest lähtub kõik ülejäänud. Kontsertetenduse juhatab sisse «Sequentia». Mul on hea meel öelda, et see teos on pühendatud Robert Wilsonile. Täna kuulete seda esimest korda. Peale «Aadama itku», mille esiettekanne oli paar aastat tagasi Istanbulis, me rändame muusikas Arvo Pärdi olulisema teose juurde - «Tabula rasa». See oli teos, mida kuulis autraadiost kunagi Manfred Eicher ja mis andis talle nii suure tõuke, et ECM alustas sellega plaadiseeriat.»

Tänasel «Aadama passiooni» esietendusel soleerivad isa ja poeg, Harry ja Robert Traksmann, kes Kaljuste sõnul on kaks kõige huvitavat Eesti viiuldajat. «Pärast «Tabula rasa» kuulete maailma kõige suuremat palvet, «Miserered». Ma loodan, et olete sama meelt minuga, et te rändate täna õhtu jooksul Arvo Pärdi olulisemad teosed läbi ja tunnete seda, et need oleks kirjutatud nagu täna õhtuks. Samas on nad kõik loodud eri ajastutes, eri aegadel.»

Tõnu Kaljuste võrdleb «Aadama passiooni rännakuga, mille teeb omanäoliseks Arvo Pärdi muusika unikaalsus iga lavastuse mängukorra puhul. «Lavastuses kohtuvad kaks suurt vaikuse meistrit. Minu jaoks tekib nende kahe koostöös midagi haruldast ning mitmemõõtelist,» ütleb Kaljuste.

Teatrikunsti silmapaistva uuendaja, lavastaja Robert Wilsoni nägemuses loob Arvo Pärdi muusika vaimse ruumi, mis julgustab vaba mõttelendu. Seetõttu on oluline, et lavastus on avatud erinevale mõistmisele. «Ma ehitan keskkonna või ruumi, mis aitab loodetavasti publikul seda muusikat paremini kuulata. Mu töö ei ole tõlgendav. Minu meelest lavastaja, autorid ja esitajad ei peaks pakkuma tõlgendusi – see roll kuulub publikule. Loodan publikult süvenemist laval toimuvasse, ja et teatrist lahkudes mõttetöö jätkub,» räägib Wilson.

«Aadama passiooni» esitavad dirigent Tõnu Kaljuste, Eesti Filharmoonia Kammerkoor, Tallinna Kammerorkester. Peaosades on legendaarne tantsija ja koreograaf Lucinda Childs ning Michalis Theophanous. Eestist osaleb üle 30 näitleja ning teatri- ja tantsukoolide üliõpilase.

«Aadama passioon» produtseerivad Eesti Kontsert, Milano tootjafirma Change Performing Arts (CPA). Uuel hooajal läheb «Aadama passioon» ringreisidel kümnetesse riikides üle maailma, kuhu täpsemalt ja millal ringreis algab, see on hetkel veel täpsustamisel. Esietendusel saabub pea kolmekümne erineva festivali ja kontsertmaja esindaja, näiteks Tisa Ho Hong Kong Arts Festivalilt, Joséphine Markowitz  Festival d’Automne Pariisist, Emilio Kalil Theatro Municipal do Rio de Janeiro teatrist.

Lavastusest ja selle sünnist luuakse dokumentaal- ja kontsertfilm Eesti Kontserdi ja CPA koostöös Eesti Rahvusringhäälingu ning Euroopa ühe tuntuma muusikafilmide tootja Accentus Musicuga. Filmid jõuavad enam kui 45 riigi kino- ja televaatajateni ning tutvustavad Eestit kui Arvo Pärdi muusika sünnikohta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles