Improt krokodillijahist Vabadussõjani

Hendrik Alla
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Improteater Do Not Adjust Your Stage (UK)
Improteater Do Not Adjust Your Stage (UK) Foto: promo

Mis on improteater? Lühidalt on see teater ilma käsikirjata. Laseme stseenidel sündida siinsamas ja praegu, publiku silme all ja vaid iseendi loomevõimele lootes. Publiku ülesandeks saab artiste inspireerida ja määrata, kellest või kus või millise pealkirjaga  stseene ning näitemängu  näha tahavad. Loomulikult vajab selline teatritegemise viis eriettevalmistust, sest näitlejad võtavad nüüd ju ka näitekirjaniku ja lavastaja vastutuse.

On selline teatritegemise viis üleüldse võimalik?  Meie meelest on  – teatriimprovisatsioonil põhines näiteks sajandeid rahva meelt lahutanud  commedia dell`arte,  peale mängulise teatriimpro taasavastamist antakse igal õhtul  improviseeritud  etendusi  lavadel  Euroopast  Ameerika  ja  Austraaliani. Sellise,  läbinisti kohapeal  sündiva  ja  igal  õhtul  uue  nime  ja  sisu  saava etenduse koostamise meetodi põhiprintsiibid pani kokku Viola Spolin (USA), neid arendas ja tegi maailmakuulsaks  Keith Johnstone (Kanada).  Impro  on igasugusest autoritaarsusest ja hierarhilisest suhtest vaba ja vaid artistide koostöövõimest juhitud teatrilooming. Viljaka lavalise koostöö põhimõtted on sõnastatud, seletatud, eelnimetatud autorite ja edasiarendajate poolt ka kirja pandud ning nad on täiesti treenitavad-õpitavad.  Eestis juurdunud vene režiiteatri traditsioonidest erineb improvisatsiooniteater  oma suhte poolest publikusse ning tõstab lavastajateatris vaid proovisaali seinte vahele jääva improviseerimise publiku ette, kus see saab etenduse põhiosaks. Tänapäeval, digitaalmeedia ajastul ei võistle vaatemänguliste piltide loomisel puust ja papist teatrilava niikuinii kinoga, seega on teatrivaatajate ühine kujutlus see areen, kus mistahes etendus toimuda võib. Kuidas  kujutletud  maailmu  näitlejaoskuste abil loetavalt esitada, saab improteatri meisterlikkuseks.

Treenitud artistirühmale pole raske esitada stseene Vabadussõjast krokodillijahini,  kohtumisest meiereis esimese  inimsammuni  Kuul. Meelelahutusliku teatri kaasaegne vorm on tuntud ja armastatud lääne-Euroopas, Ameerikas ja Austraalias.  Nüüd oleme ka Eestis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles