Kinosaalile Scape pole võrdset Põhja- ega Baltimaades

Hendrik Alla
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Filmitegijad ja kinopidajad on mures: interneti abil on inimestel kodus kättesaadav kogu maailma filmivaramu. Kuidas nad ikkagi kinno meelitada? Forum Cinemas investeeris selle jaoks Coca Cola Plaza suurimasse kinosaali peaaegu miljon eurot.

Endine kinosaal number 1 kannab nüüd nime Scape ja on kino tegevjuhi Kristjan Kongo sõnul tehnoloogiliselt moodsaim nii Baltimaades kui Skandinaavias. Silmaga on näha uued kinotoolid ja 170 ruutmeetrine (IMAX Kosmoses 300), seinast seina ja peaaegu laest põrandani ulatuv ekraan, samuti edevad valgustiribad.

Kõige kallimad uuendused on seni nähtamatud, kuni film käima pannakse. Pilti näidatakse Barco 4K laserprojektorist, mida on maailmas vaid 20 ringis., sellist pole veel ei Põhja- ega baltimaades. Hind oma veerand kogu investeeringust. Selle eelis levinud ksenoonprojektorite ees on märgatavalt suurem valgusjõud. Külastaja jaoks tähendab see seda, et pildi kirkus säilib ka 3D prille ette pannes. Laserprojektor suudab 3D filme näidata 60 kaadrit sekundis (IMAX Kosmose projektor 48 kaadrit sekundis), ainuke häda on selles, et praegu pole veel ühtki sellist filmi võtta. Kongo hinnagul võib selliseks olla uus «Avatar».

Foto: Tairo Lutter / Postimees

Dolby Atmos 51.2 helisüsteemil on 51 kõlarit ja 17 bassikõlarit. Teoreetiliselt võib igasse kõlarisse lasta diskreetse heliriba, aga selleks peab filmi heli olema üles võetud Atmos kodeeringus. Need filmid on eeskätt Hollywoodi A-klassi produktsioon, näiteks «Everest», «Marslane» ja sel nädalal esilinastuv «Paan: reis Eikunagimaale». Helisüsteemi koguvõimsus on peaaegu 80 kilovatti, kuid kino programmijuhi Tõnis Lõhmuse sõnul pole põhjust heli põhja keerata.

Uude saali filmi nautima pääseb senisest soolasema hinnaga kinopiletit soetades. Kõige magusamal ajal, õhtustel seanssidel või nädalalõppudel maksab 3D filmi pilet 10.60, samas kehtivad kõik tavapärased klubisoodustused. Uus saal avatakse publikule neljapäeval filmiga «Paan: reis Eikunagimaale».

Reporteri muljed

Kolmapäeval oli ajakirjanikel võimalik Scape kinosaaliga lähemalt tutvuda. Ca 400-kohaline saal on saanud mugavad nahksed kinotoolid, mis on väidetavalt natuke laiemad, kui IMAX Kosmoses. Kiiduväärt on kõrgem peatugi. Samas, jalaruumi võiks rohkem olla. Väga paha tunne on jalga üle põlve visates saapaninaga eelmise rea seljatuge kraapida.

Foto: Tairo Lutter / Postimees

22 meetri laiune ekraan ulatub tõesti seinast seina. Võiks ju arvata, et kuna kinosaalis on niikuinii pime, pole erilist tähtsust, kui suur vahe külgseina ja ekraani serva vahel on, aga ometi jättis see mulje, et pilti on ikka väga palju. Vertikaalsuunas eraldavad ekraani põrandast ja laest kõlarite ribad.

Väidetavalt peegeldab uus ekraan tagasi 40 protsenti rohkem valgust kui vana mattekraan ja pilt tänu sellele suurema dünaamilise ulatusega ehk valge on tõeliselt valge ning must must.

Helist sai aimu kahe Dolby Atmose demoklipi vaatamisel/kuulamisel. See on muidugi nagu püüaks kaupluses vaadates otsustada, kui head pilti uus teler kodus näitama hakkab. Loomulikult jookseb UHD teleris spetsiaalselt lihvitud demoklipp ja värvid on keeratud ilusamaks kui elu ise. Aga kui kodus uus pill pakendiust välja võtta ja mõne Eesti telekanali SD kvaliteedis pilti vaadata, hakkab reaalsus kohale jõudma.

Ega ainult kõlarite arv ning nimivõimsus head heli ei tee. See on ikka helirežissööri töö, tehnika on vaid vahend selle kuulaja kõrvu toomiseks. Heli ei pea olema mitte vali, vaid loomutruu. Kuidas Dolby Atmos sellega hakkama saab, selgub päriselt filmi vaadates.

Projektori võimeid sai hinnata vaadates kümmet esimest minutit 3D filmist «Paan: reis Eikunagimaale». Nende minutite jooksul näidati peamiselt olustikukaadreid, mille tegevus toimus öösel või hämarates siseruumides. Kui tavaliselt on 3D kinos film tänu prillidele märgatavalt tumedam ja värvid vaoshoitumad, siis siin võis täheldada avarat heledusdünaamikat. Tõsi küll, Teise maailmasõja aegne London oli üldiselt üsna hall koht, nii et eriti kirkaid värve ei saanudki täheldada. Avaminutitel midagi otse vaataja poole ei pillutud, mis on alati hea prillikino tunnus. Pilt läks sujuvalt ekraani sisse ja lõi meeldiva sügavusefekti. Samas peab siinkohal tänama eeskätt filmi režissööri ja operaatorit, mitte projektsioonitehnikat.

Foto: Tairo Lutter / Postimees

Palju objektiivsemalt on võimalik hinnata uue saali 3D prille. Need on varem kobarkinos kasutatutest märgatavalt kergemad ning suuremate klaasidega. On palju mugavam peas hoida, eriti prillikandjatel, kes peavad kinoprillid oma okulaaride peale sättima, nagu allakirjutanu.  Lõpliku hinnangu mugavuse kohta saab anda muidugi alles pärast täispika filmi lõpunivaatamist, kuid lühikeses testis tunduvad isegi mugavamad kui IMAX Kosmose suured kerged prillid.

Lõpuks ärme unusta: filmielamuse tagavad ikkagi režissöörid, näitlejad ja kunstnikud, mitte vaid miljonitehnika. Mõni vana Fellini film jätab mustvalgest kineskooptelerist vaadateski võimsama värina hinge, kui geneeriline Hollywoodi komöödia, ükskõik, kui suurel säraval ekraanil seda ei näidata.

___
* Artiklit parandatud 8. oktoobril kel l10.00. Levitaja andmetel on ka filmil «Marslane» Atmos heli-kodeering.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles