Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Poliitika partituuris

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
RAM esineb Peterburi Riikliku Akadeemilise Kapelli uhkes saalis. | FOTO: RAM

Eesti Rahvusmeeskoor (RAM) andis Peterburis kontserdi, mille sisulist kaalu saab mõõta diplomaatilistes annustes.

Eelmisel nädalalõpul toimus Läänemaa, Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ja Eesti Kontserdi ühisettevõtmisel turundusreis Peterburi, mille eesmärk oli silendada piiriülest koostööd Eesti ja Peterburi turismi- ja kultuurisektoris.

Kohtumine tipnes rahvusmeeskoori kontserdiga Riikliku Akadeemilise Kapelli (asutatud 1479) saalis. Tegemist on vanima professionaalse muusikalise asutusega, mis pani oma tegevusega aluse kogu Venemaa muusikakultuuri arengule.

Muusika on aastasadu olnud inimeste meeleühendaja ja suhete parandaja, sestap pole ka imestada, et muusikaliseks saadikuks oli rahvusmeeskoor (dirigent ja kunstiline juht Mikk Üleoja), kelle repertuaaris on viimastel aastatel olnud palju rahvusvahelistele lavadele sobivat. Meeskoor esitas valiku tänapäeva heliloojate muusikat, milleks Peterburi publik ei olnud päris kindlasti valmistunud.

Kontserdi avalaulu, Šoti helilooja James MacMillani «Pühendunult kummardan Sind» (1993), esitas RAMi coro piccolo koosseis. Sümfooniate ja ooperite looja MacMillan on äratuntav kütkestava, meloodilise, ent piisavalt modernse helikeele poolest, iseloomuliku pitseri annab helilooja katoliiklik usutunnistus.

Mainitud teose moodustab tillukeste muusikatekstuuride kokkusidumisest tekkiv sümbioos, pidev teatepulgana üleantav areng, mille hingematvaks väljaohkeks on kontratenori soolo (laulis Ka Bo Chan). Kuulajaid endasse imev ja ootamatu helikeele tõttu pisut võõristust tekitanud teos oli kontserdi alguseks otsekui loodud ning aplaus tõi publikust ka esimesed lilled.

Heameelekahina saatel lavale tulnud täiskoosseisuga esitati järgmiseks tunnustatud organisti ja festivalikorraldaja Andres Uibo «Antifoonid» (2006) – ülistuslaul Isale, Pojale ja Pühale Vaimule  ulatas Peterburi publikule sõbrakäe venekeelse teksti ja õigeusu traditsioonidele toetuvate paralleelidega. Uibo teoses põimusid sisekaemuslikud palved suursuguste hillitsetud akordidega, laulu lõppedes tundus, nagu oleksid linnud südame küljest kõik halva ära nokkinud.

Kolmandaks teoseks koondus koor ümber publiku, nagu Itaalia tänapäeva helimeistri Giovanni Bonato muusika ette näeb. «Suur tunnustäht» (2005) lummas esimestest helidest. Publiku keskel soleeriva tšellisti Aare Tammesalu esimeste poognatõmmete saatel asus noorem kuulajaskond toimuvat mobiiltelefonidega filmima, vanem uudistas päid pöörates vaheldumisi lauljaid ja selge käerütmikaga dirigenti.

Kuldsete müstiliste niitidena jooksid üle publiku helilained ühest ja teisest saalinurgast, kloostrile igiomane palvekõmin segunes kargete kandvate klastrite ja lauljate käes olevatele tempereeritud veeklaasidele sõrmega kriibitud kriunumisega. Braavo-hüüded saalist peegeldasid teose lõppedes kuulajate lummutuslikku elamust.

Ent see polnud veel kõik. Kontserdi lõpuosa oli puhtalt publiku embamine: täpselt sellisena valgus lavalt alla Eestis elava Ukraina juurtega Galina Grigorjeva looming: «Jumal on issand» (2014) ja «Palve» (2005/2013).

Helilooja ilmne side vene vaimuliku muusikaga, pühad tekstid maskuliinses mediteerivas koloriidis, udupehmed vokaalsed hääbumised, kinnisilmi nautlev publik ja suursuguse saali aus akustika – hetkeks tekkis tunne, nagu paneks pärast jahedat jalutuskäiku sõber su õlgadele pehme teki. Nii turvaline, vankumatu, sõnulseletamatu.

RAMi esitusvõimekust kogenuna pean tunnistama, et kuigi kava oli üles ehitatud meisterlikult, oli õigustatud ootus kõrgema protsendiga energeetilise annuse ja peenema tehnilise soorituse järele. Iga maailmatasemel artist teab ju, et on just nii hea, kui tema viimane kontsert. Ja maailmatasemel artist on meie rahvusmeeskoor päris kindlasti.

KONTSERT

Eesti Rahvusmeeskoor

29. jaanuaril Peterburis Riikliku Akadeemilise Kapelli kontserdisaalis

Tagasi üles