Ene Mihkelson «Lühis»
Luule hetk - hetk luules
1.
Kui footon on footoniga korra kokku puutunud
mõjutab ühe mõõtmine teist isegi saja neljakümne
nelja kilomeetri kauguselt Nagu mäletaksid nad teineteist
Põimingud toimivad
Vaatlejata neil omadusi ei ole
Ma olen niitpeeni uduterasid näinud Lainena hõljumist
Rohkemaks ei ole suuteline mu silm Kuid millegi võõra
ja õudse võimatut ligidalolu olen tajunud
Kardan neid mõistmishetki mis aset ei leia
Välistavat mõistus mu enese peas
Tahaksin hüüda appi aga ei tea seda keelt
Mu häälel pole kandvust Ei kaja
Kes vaatleb mind tõeliseks
2.
Võib-olla on see inimihus vohama pääsenud
rakk mis kehutab tapma
Aeg-ajalt vilksatav headus on reeglipäratu
juhus Miks muidu ehitame üles varemeid
Kõnnime luudel Sööme neid mullast võrsunud
Toiduga sisse et seeme ei häviks
Miks meile on antud siis sõna või silp mis
mõtestab südamevalu ja hoole kordab
end kümneid tuhandeid aastaid kui ma olen
vaid tikk mis on süüdatud põlema ja kustun
enne kui avaneb tähendus
Või on küsimus eksperimendis mis footoneid eraldas
Algainesse tekkis puuduoleku lühis
Jumal mängib meiega Me alles otsime nime
ja enese nägu
See luuletus, õigupoolest need laused, veel täpsemalt öeldes, lausungid (mis on enam kui laused, sest on kõneteod, millesse on haaratud ka lugeja-kuulaja) lõpetavad Ene Mihkelsoni (1944) seni viimasena ilmunud, kolmeteistkümnenda luulekogu «Torn» (2010). Kui palju tornis-olekute võimalusi on inimene enda jaoks loonud: Paabeli torn, vandliluust torn, vangitorn, tuletorn, kirikutorn, tornmajad...üldistatult, ruumi lõikavad vertikaalid püüdlemiseks, valvamiseks, kutsungiks. Mälutöögi, mis sisustab Mihkelsoni romaane, on tornikujuline. Ainult vastupidi, see lõikab aega ja süvitsi, nagu iga kaev – õõnes torn maa ihus. Mihkelsoni sõnakujundites, mis on ühtlasi mõttekujundid, saavad kokku olemise küsimus, kõhklus, otsing, mõistmispüüd, hingevalu, moodustades – kui siin Tuglase (kelle loomingut Mihkelsongi uurinud) novelli pealkirja laenata – «raskuse vaimu». «Jumal ei mängi täringuid» (A. Einstein), aga võib-olla tõepoolest mängib ta hoopis inimesega, sundides otsima teda oma nime ja tähendust.