Eesti moekunsti kullad ja hõbedad

Kristina Herodes
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Thea Pilvet-Martinson kandideerib Kuldnõelale.
Thea Pilvet-Martinson kandideerib Kuldnõelale. Foto: Jaanus Lensment

Kelle kestvat edu moemaailmas sel aastal Kuldnõela vääriliseks peetakse? Kes said hakkama eredaima moesähvatusega ja võistlevad Hõbenõela pärast?

Sel aastal on esile tõstetud talendid enneolematult eripalgelised: võib öelda, et igaüks toimetab lausa oma planeedil. Kuid kõigi tiivasirutuses on tugevust, mis ka maailmakaardil kannaks.

Kes nad on?

KULDNÕEL

Kristel Kuslapuu.
Kristel Kuslapuu. Foto: Jaanus Lensment

KRISTEL KUSLAPUU

Kristeli nimi ilmus minu moemälu äärele hulk aastaid tagasi Supernova konkursil: kuidas saab keegi nii süüdimatult, veenvalt ja pööraselt varrastega ringi käia? Mõtlesin: kes see imetabane, vaimustav noor ufonaut küll on? Kristel ise aga valgusvihku ei tüki, vaid pigem suunab kogu kütuse oma võimsast sisepõlemismootorist otse loomingusse. Tallinn Fashion Weekil jätkab ta publiku raputamist ja üllatamist. Teravmeelne, eneseirooniline, ühiskonnakriitiline, elav ja kontseptuaalselt läbimõeldud – selline on Kristel Kuslapuu mood.

Mood-performance on eneseväljenduseks üsna keeruline žanr, lihtne on libiseda sisutühja efektitsemisesse. Kristel aga tunnetab oma fantaasiad läbi piisavalt sügavalt, nii et suudab end ka täiesti originaalses ja veel tundmatus keeles stiilipuhtalt väljendada.

Oled tuntud rabavate etteastete poolest, kuidas seekord oma varjust üle hüppad?

Ma üritan alati iseendaga võistelda, igasse kollektsiooni midagi enda jaoks uut lisada. Arvan, et ma pole kunagi varem värvikombinatsioonidega nii rahul olnud kui selle kollektsiooni puhul. Aga ma ei taha liiga palju rääkida: mulle meeldib see üllatusmoment, kui uus looming esmakordselt lavale tuleb. See tunne, kui asi tuleb lavale ja keegi hakkab saalis spontaanselt plaksutama, siis ma saan aru: mulle meeldib üllatada ja reaktsiooni tekitada.

Võrdleksin seda teatrietendusega. Ja alati võiks olla ka mingi trikk või mitmetasandiline tähendus loomingusse sisse kootud. Ja mis tähendab ühe jaoks ühte, võib teise jaoks olla midagi täiesti teist.

Miks sa kududa armastad?

Olen sellega tegelenud terve elu, ma ei kasuta kudumismasinaid ka, teen kõik käsitsi. See on minu jaoks kunstiteraapia vorm, lõng läheb läbi südame, läbi pea, läbi käte. Sellel on palju suurem jõud kui mõne muu tehnika kasutamisel. See on hästi aeglane, aga hästi spirituaalne ka. Aga viimastes kollektsioonides kasutan kudumise kõrval ka teisi tehnikaid, seekord samuti: ma olen mitmekülgne looja, mitte mingi ühe triki poni.

Kas oled kunagi kavandanud ka mõne rahumeelselt praktilise kollektsiooni?

Kindlasti mitte. Ma võin üritada, aga see lõpeb ikka sama hullult. Ma ei suuda asju kavandada, akadeemiline piiritlemine ahistab mind. Aga armastan loomeprotsessi, selle intensiivsust, lõputuid võimalusi. Mulle meeldib kaval ja intelligentselt mässumeelne lähenemine.

Lilli Jahilo.
Lilli Jahilo. Foto: Sander Ilvest

LILLI JAHILO

Üks karjub, teine räägib tasa – kuid hääle valjus pole see, mis sõnumi maksma paneb. Sisu on.

Lilli Jahilo on disainerina põhjamaiselt peenetundeline, vaoshoitud ja tasane. Nagu härmatis hommikuaknal. Ta pühendab ühele õhtukleidile heldelt töötunde, teeb peeneid tikandeid, timmib täpselt paika silueti, arvestab kandjaga. Oskuste ja hoiakute poolest võiks seda laadi loomingut luged haute couture’iks, ja mis sellest, et reaalselt ei suuda Eestis ükski looja vastata kõigile neile tingimustele, mida kaitstud märk ja ühing nõuaks.

Lilli fenomenaalne oskus on viimistleda kogu oma põhjalikkus ja pühendumine põhjamaiselt lihtsaks meistriteoseks. Selliseks, mis ei väsita kandjat ning mida saab moraalselt aegumatuna kanda, moehooaegade vaheldumisest väljagi tegemata. Lilli on tõsimeelne ilusse uskuja, kes püüab oma imeliste kleitide kaudu maailma kaunimaks muuta.

Mida ilusat sel korral lavale tood?

Saabuva kevadsuve kollektsiooni Sahara, mis on inspireeritud valguse värvidest ja lõpututest loodusmaastikest. Seekord on ka palju tikandeid, mida pole aastaiad juba kasutanud. Lähenesin neile läbi geomeetria ja välja tuli midagi helget, kerget, sillerdavat.

Mis sinu käekirja iseloomustab?

Mu loomingus segunevad ilu ja naiselikkus, minimalism, praktilisus ja väljapeetus. Mulle meeldib, kui suudan luua asju, mis on harmoonilised ja tänapäeva eluga resoneeruvad. Disainides mõtlen alati selle peale, kas ma ise kannaksin seda, mida disainin.

Sinu isiklik lemmik kollektsioonist?

Näiteks 3D-helmestikand võrgul – väga huvitav ja uus. Eemalt vaadates on muster geomeetriline, aga lähedalt vaadates näed tibatillukesi lilli.

Thea Pilvet-Martinson.
Thea Pilvet-Martinson. Foto: Jaanus Lensment

THEA PILVET-MARTINSON

Thea Pilveti loodud Althea moemärgil on vanust pea sama palju kui kogu Eesti aktiivsel moeelul – rohkem kui kakskümmend aastat. Thea on alati olnud osav selles, kuidas tõlkida valitsevaid maailmatrende naiselikku, kantavasse keelde ja kättesaadavasse hinnaklassi; pole ime, et neid asju müügiedu saadab. Viimasel ajal on säravana silma jäänud ka õnnestunud üksikesemete tervikuks sidumise oskus ja modernne stiil. Althea kollektsioon ei pikuta sellel, mis juba teadaolevalt töötab, vaid elab, avastab ja areneb aktiivselt, mis kindlasti väärib märkamist ja tunnustamist.

Thea, millega sel korral laval üllatad?

Kollektsiooni kokku pannes avastasin ise ka väikese üllatusena, et olen inspiratsiooni saanud Jaapanist. Puhastest avaratest lõikelahendustest, kordustest ja voltimisest. Sõu tegemine andis mulle võimaluse mängida lõigetega, mille kallale muidu ehk poleks läinudki, see protsess on väga nauditav olnud. Ehkki lõpp, otse enne lavale minekut, on muidugi hirmus pingeline, selle osa ma jätaks vahele, kui saaks.

Mida tasub tähele panna?

Põnevate lõigete ja materjalidega mantleid ja intrigeerivaid avaraid kleite. Avar lõige annab vabaduse, ei kammitse kandjat, neid ei tasu karta! Ning kindlasti kontrastne geomeetria püüab pilke, gamma on mul suuremalt jaolt mustvalge, et muster saaks kõnelda.

Sinu isiklik lemmik kollektsioonist?

Seesama mustriline mantel – pikk, soe ja stiilselt kohmakas!

HÕBENÕEL

Roberta Einer.
Roberta Einer. Foto: Jaanus Lensment

ROBERTA EINER 

Eesti talent, kes sai tuule tiibadesse maailma moeelu epitsentris – Londoni Central Saint Martinsi legendaarses koolis. Nii ongi veidi kummaline, et maailm tunneb Roberta Einerit märksa enam kui Kodu-Eesti. Samas tasub tal silma peal hoida: tohutu eneseusu, selgelt eristuva, küllusliku käekirja ja pisut pöörase, kuid üllatavalt heas tasakaalus värvimeelega tuhiseb ta komeedina moeavarustes aina kõrgemale.

Roberta looming on sõna otseses mõttes kaunistustest raske ning inspiratsiooni kogudes ei piirdu ta mõne kena mulje, mälupildi või pinnavirvendusega, vaid tahab tabada ka asjade tausta.

Eksootika, sillerdavad tikandid, graafika, muster, vormimängud, signatuurdetailid… Kõike on palju, aga kindla käega kasutades saab ka nii luua maitsekaid tervikuid ning end moes maksma panna.

Mille oma etenduses lavale tood?

Valin alati ühe teema, mille ümber kollektsiooni ehitada, ja lähen sinna sügavuti sisse: galeriid, loodus, botaanikaaiad, taimed, linnud. Eelmine kord oli see Las Vegas, seekord Miami. Mind võlus Miami – selle soojus, glamuur, sädelus ja pealiskaudsus.

Mille järgi võib sinu moekäekirja ära tunda?

Julge, lõbus, graafiline ja luksuslik. Armastan katsetada uusi tehnikaid, mulle sobib, kui  hakkan uue hooaja kallal tööle, teadmata, mida tegema hakkan. Ma ei karda eksperimenteerida! Usun, et inimestele pakub põnevust, et nad kunagi ei tea, mida oodata. Samas on mu asjadel äratuntav käekiri.

Usun, et pole palju noori disainereid, kes töötaks käsitöö ja tippkvaliteetsete materjalidega. Annan endale täiesti aru, et minu looming on riskantne ja mängib hea ja halva maitse piiril. Aga seal ongi minu jaoks loovuse põnevus!

Kust tuli julgus luua oma luksusmoemärk?

Minul võttis ka seitse aastat, enne kui tundsin, et olen viimaks valmis oma disainerikäekirja teistele näitama. Seni ei teadnud isegi lähedased, mida ma teen. Minu elu disainerina on viimased seitse aastat kulgenud mööda paiku, kus luuakse maailma luksusmoodi: Balmainis, McQueenis ja mitmel pool mujal. Ma teadsin, et suudan luua midagi tõeliselt erilist ja tipptasemel kvaliteetset. Ja mul oli ka kogemus, et selline klient, kes luksusmoodi kannab, on maailmas olemas ja moe suhtes väga kirglik. Mul ei olnud mingeid kahtlusi selles, et mu looming kõnetab inimesi.

Praegu müüvad mu kollektsiooni näiteks Saks Fifth Avenues New Yorkis, I.D Hong-Kong, butiigid Milanos ja Veneetsias, kohe alustan Pariisis.  Aga selle taga on väga suur töö: moenädal Londonis või moemess Pariisis on mulle hommikust hilisõhtuni töö sisseostjate ja pressiga, pole aega pere ega sõprade jaoks.

Sinu isiklik lemmik kollektsioonist?

Seesama tikitud jakk, mis mul seljas oli – mugav, avar ja väga eriline.

Kätlin Kikkas.
Kätlin Kikkas. Foto: Mihkel Maripuu

KÄTLIN KIKKAS

Kätlin Kikkas on küll noor moelooja, aga käitub nagu vana kala. Oma moemärgi KÄT kaudu väljendub rahulikult, minimalistlikus keeles, ei võimle ega ponnista silmapaistmise nimel. Sama valem kõnetab ka paljusid Eesti naisi ning sel on potentsiaali ka maailmas, tänapäeva rütm on selline.

Väljendusvahenditest käib Kikkas kõigega ümber kokkuhoidlikult: värve on alati piiratud arv, vahel küll üllatavates kooslustes, siluetid selged, elemendid puhtaks stiliseeritud. Milline on tulemus? Mõtlik ja mõjuv.

Millega sel korral laval üllatad?

Minu jaoks on inspiratsioon Skandinaavia sügis, mida segasin oma retroliku käekirjaga. Ma olen ehtne sügislaps, see on mulle kõige tugevam ja inspireerivam aastaaeg! Suurim nauding on sügiskollektsiooni kavandamine.

Mida tasub tähele panna?

Sügise hea energiaga gammat: hallisegune taevasinine, ehtsa sügislehe punakaspruun ja tumesinine – nagu tumedad sünged Eestimaa ööd.

Sinu isiklik lemmik kollektsioonist?

Traksidega viigipüksid. Nendes on naiselikku pauerit ja hea kanga kukkumine. Lisaks on nad puhta minimalismiga, neid on lihtne kombineerida ja kanda nagu kõiki mu asju, aga see toode näitab seda kõige tugevamalt. Ajatu ja elegantne.

Margit Peura.
Margit Peura. Foto: Mihkel Maripuu

MARGIT PEURA

Margiti loodud kaubamärk Whitetail võlub puhtusega. Sarnaselt Brasiilia tippmoes läbi löönud Eesti disaineri Oskar Metsavahiga on ka Margit diplomeeritud arst, kes lihtsalt tegi oma südamehäält kuulda võttes kannapöörde ja hakkas moodi looma.

Selles valguses on ka arusaadav, et autorile ei ole riided lihtsalt pinnapealsed asjad: väga oluline on eetilisus, keskkonnasäästlikkus tootmises ja ökoloogiliselt puhtad materjalid. Üsna loogiliselt vormistatakse see ambitsioon lihtsas, ajatus, minimalistlikus keeles rõivasteks, mis mõjuvad hästi nii kandja tervisele kui ka vaimsele tasakaalule.

Mis on sinu tõuge moodi luua?

Mulle on esmatähtis ökoloogiline kangas, disain on tähtis, aga ma arvestan alati seda, et mood, mida ma loon, oleks ka hea keskkonnale ja inimese tervisele, kes seda kannab. Kõik need mürgid, mida leidub kangastes – need imenduvad ju sinu kehasse! Aga sealjuures sa tahad ju ka elegantne välja näha. Kavandasin seda, mida ise tahtsin kanda, aga ei suutnud leida.

Mida tasub tähele panna?

Meil on päris palju värve, mida võib-olla igaüks kokku ei paneks: palju tumesinist, aga ka punast, rohelist, aga julgematele ka midagi. Olen märganud, et mu enda värvieelistused muutuvad aja ja hooaegadega, igal hooajal avastan uusi värve, mida pole enne mõelnudki kasutada!

Sinu isiklik lemmik kollektsioonist?

Meil on selline suur hall mahevillafliis. See sümboliseerib minu jaoks mugavust ja lihtsust. Pehme, mõnus ja näeb hea välja.

Tallinn Fashion Weeki ürituste ja tänaõhtuse Kuldnõela gala otseülekandeid vaata postimees.ee-st

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles