Tulemas Hayao Miyazaki võimas retrospektiiv

Hendrik Alla
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Minu naaber Totoro»: Hayao Miyazaki klassikaline jõudemonstratsioon.
«Minu naaber Totoro»: Hayao Miyazaki klassikaline jõudemonstratsioon. Foto: Kaader filmist

Tartu Elektriteater ja kino Sõprus korraldavad legendaarse Jaapani anime-režissööri Hayao Miyazaki retrospektiivi. Tartus tulevad näitamisele kõik suurmeistri 11 täispikka animafilmi.

Tartus toimub retrospektiiv 20.–24. aprillil. Näitamisele tulevad kõik Hayao Miyazaki täispikad animafilmid:

  • Cagliostro loss (The Castle of Cagliostro, 1979)
  • Tuulte oru Nausikaa (Nausicaa of the Valley of the Wind, 1984)
  • Taevaloss (Castle in the Sky, 1986)
  • Minu naaber Totoro (My Neighbor Totoro, 1988)
  • Kiki kulleriteenus (Kiki’s Delivery Service, 1989)
  • Porco Rosso (1992)
  • Printsess Mononoke (Princess Mononoke, 1997)
  • Vaimudest viidud (Spirited Away, 2001)
  • Howli liikuv kindlus (Howl’s Moving Castle, 2004)
  • Ponyo mäe otsas (Ponyo, 2008)
  • Tuul tõuseb (The Wind Rises, 2013)

Tallinnas näitab valitud filme kino Sõprus. Kõigil soovijatel on võimalik praegu kino Sõpruse Facebooki leheküljel oma hääl anda, millised neli filmi peaksid kindlasti pealinnas kinoekraanile jõudma.

Elav klassik Miyazaki on animatsioonižanri tipptegija, kelle poole sajandi pikkune karjäär on kogunud tohutult austajaid nii Läänes kui ka Idas. Miyazaki imekaunis pildikeel ja filmimaailmad, milles segunevad reaalsus ja maagilisus ning vastanduvad looduslik ja tehislik keskkond, on tema tunnusjooneks. Narratiivi osas meeldib autorile mängulisus ja uute võimaluste otsimine: tema filmides puudub enamasti klassikaline kangelase ja antikangelase vastandamine ning tegelased on pigem keerukad, iseenda sees vastandlikud ja mitmekülgsed, mitte mustvalgelt positiivsed või negatiivsed. Ära tasub märkida ka Miyazaki filmide feministlik mõõde: tihti on peategelased tugevad naised või tütarlapsed, kes on ise oma õnne sepad ega allu traditsioonilistele soorollidele.

Kui läänemaailmas peetakse joonisfilme sageli ebaõiglaselt vaid lastele või noortele suunatud teosteks, siis Jaapanis kannab animatsioon universaalset väärtust, mille üheks väljapaistvamaks esindajaks ongi Miyazaki. Tema värvilised ja fantaasiarikkad maailmad pakuvad hulgaliselt avastamisrõõmu ja mõtlemisainet ka täiskasvanutele, puudutades sotsiaalkriitilisi ja ajaloolisi teemasid ning ammutades jaapani folklooripärandist motiive ja tegelasi, neid vajaduse korral oma filmide jaoks tõlgendades ja kohandades.

Filmide linastumist toetab Eesti Kultuurkapital.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles