Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Aja auk. Segaduse hääl

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
J.Spaceman | FOTO: Kuvatõmmis

Narkootikumid olid Briti bändi Spacemen 3 muusikaloomise lahutamatu osa. Eesmärk oli need helideks tõlkida, et neid kuulajatega jagada. Taking drugs to make music to take drugs to. Neil oli ka lugu nimega «OD Catastrophe».

Eks teisedki pillimehed vilksatasid muidugi bändi koosseisus, aga peamiselt oli tegu kahe duelleeriva happelise ja uuspsühhedeelilise kitarristiga. Jason Pierce ehk J. Spaceman ja Peter Kember ehk Sonic Boom. Me oleme teadlased, me loome mälestusi, näisid nad ütlevat. Kuulamine on palju olulisem kui nägemine. Silm osutab väljapoole, kõrv tõmbab sissepoole. Silma saab sulgeda, kõrva mitte. Kuid peamine on võimalikult vähe väljas käia. Seal hajub tähelepanu ja kõik muutub mõttetuks.

Iroonilisel kombel lagunes S3 sellepärast, et Pierce’i jaoks töötas Kember liiga aeglaselt, kuid nüüd väljastab Pierce ise muusikat Spiritualizedi nime all nelja-viie aasta pikkuste vahedega. Uus Spiritualizedi plaat pidi ilmuma juba eelmisel aastal, aga ei ole ilmunud. Eks aega võttis ära ka see, et eelmise aasta lõpus otsustas Pierce tähistada orkestri ja gospelkooriga Spiritualizedi kolmandat plaati «Ladies and Gentlemen, We Are Floating in Space», mille NME nimetas omal ajal aasta albumiks ja mille ilmumisest möödub tänavu 20 aastat.

Pierce kirjutas selle plaadi haavu tekitavad lood ajal, mil Spiritualizedi klahvpillimängija Kate Radley jättis ta maha ja abiellus ansambli The Verve laulja Richard Ashcroftiga. Sosistati, et sel hetkel lõpetas Pierce jumalasse uskumise. Ei tea. Howard Hughes ütles, et ära kunagi kontrolli huvitavat fakti. Pierce ei tahtnud armastusest ega narkootikumidest ega Radleyst rääkida. Ta nägi, kuidas kogu rokk oli rajatud loole, mille käigus müüs Robert Johnson hinge kuradile, helidisainer Pierce’i arvates oli rokk midagi palju enamat, ikkagi muusika, mitte müüt, mille abil seda müüa.

Pierce arvab, et tema uus plaat on veel parem kui «Ladies and Gentlemen». Pidavat see jääma tema viimaseks. Pierce’i sõnul polevat põhjus kehv tervis (kopsupõletik tappis ta peaaegu 2005. aastal, 2012. aasta LP «Sweet Heart, Sweet Light» lõi ta aga hepatiiti põdedes), lihtsalt püss on tühi. Ta sai hiljuti ka pakkumise S3 2 miljoni naela eest hulgaks kontsertideks kokku tuua, aga ütles ära. Raha oleks küll vaja, on ta siiski mõtisklenud.

Palju tähtsam oli Pierce’i arvates tähistada «Ladies and Gentlemeni», spirituaalset plaati, mille kaanel olid tabletid, plaati, mida miksiti Memphises ja mille jaoks kasutati ka Elvis Presley lugu «I Can’t Help Falling in Love», kuigi Elvise inimesed ei lubanud seda plaadile. Keegi ütles «Ladies and Gentlemeni» kohta, et jumal ise krutib sel kardina taga feedback’i ehk müra, ja Pierce’ile meeldis see võrdlus väga. Plaadile andis drum’n’bass’i-puudutuse John Coxon (Spring Heel Jack). Elekter lasti plaadist läbi.

Tagasi üles