Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

«Get Out» - ebatavaliselt värvikas õuduskomöödia

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Kaader filmist. | FOTO: outnow.ch

Ennekõike koomikuna tuntud Jordan Peele’i omalaadse režiidebüüdi «Kao ära» jõudmine Eesti kinolevisse mõjub veidi üllatavalt, pidades silmas, et Peele käsitleb teravmeelses õuduspõnevikus aktiivselt rassilisi suhteid.

USAs pole Peele’i ponnistused jäänud tähelepanuta – «Kao ära» on eranditult võitnud kriitikute heakskiidu ning osutunud rahaliselt erakordselt edukaks. Tõepoolest, on omaette küsimus, kui tugevalt kõnetab Eesti publikut ühtaegu kõhe ja piinlikult vaimukas lugu noore mustanahalise mehe hirmuäratavatest läbielamistest tüdruksõbra jõukate vanemate kodus, aga pole kahtlust, et tänu julgusele puudutada ühiskondlikke teemasid toob Peele õudusžanrisse värskust ja energiat. Peele tõestab, et kompaktne õudusfilm võib olla nauditavalt nutikas, kui autoril on hea huumorisoon ning midagi öelda. Peele’i eesmärk pole lihtsalt vaatajas hirmu- ja õõvatunnet tekitada, vaid spetsiifilise žanri kaudu väljendada, mida afroameeriklased nüüdisajal Ühendriikides psühholoogiliselt kogevad.

Lõviosa pingest «Kao ära» esimeses pooles tuleneb filmi peategelase, fotograaf Chrisi (Daniel Kaluuya) kartusest, et tema tüdruksõbra Rose Armitage’i (Allison Williams) valge kõrgklassi perekond ei suhtu mustanahalistesse pooltki nii positiivselt, kui Rose oli talle tõotanud. Esimesed kahtlused tekivad Chrisis hetkel, kui ta jõuab Rose’iga tolle vanemate suurde koju ning avastab enda ehmatuseks, et perekonnal on sõnaaher mustanahaline majapidajanna, kes käitub väga robotlikult, peaaegu nagu zombi. Ebaloomuliku maneeriga majapidajannast kujuneb filmi hirmuäratavaim tegelaskuju. Üksikutest ebamugavatest momentidest hoolimata algab Chrisi esimene kohtumine elukaaslase jõuka perekonnaga meeldivalt, ent kui perekonna õuele saabub trobikond kutsumata külalisi, tekib mehel hirm. Tema parim semu Rod (hüsteeriliselt naljakas LilRel Howery), kellele Chris järjepidevalt helistab, pakub Armitage’i juures toimuvast kuuldes, et võib-olla kasutavad Armitage’id mustanahalisi orjadena salajastel orgiatel, mainides Chrisile Stanley Kubricku kuulsat filmi «Silmad pärani kinni». Paraku osutuvad perekonna kavatsused filmi peakangelasega kordades košmaarsemaks.

Paranoilist õhkkonda, mis valitseb nii Kubricku põnevusdraamas kui ka näiteks paljudes Roman Polanski linateostes, on püüdnud ka Peele rahuldavate tulemustega oma napis, kuid sarmikas õudukas üles ehitada, lisades näpuotsaga huumorit. Efektseim ja rikkalikem on «Kao ära» keskosa, kus hüpnoosi kaudu koorub välja Chrisi seniajani kummitav lapsepõlvetrauma, ning pinge jõuab läbi põrgulikult piinlike situatsioonide haripunkti. Äratab imetlust, kui osavalt suudab Peele tekitada närivat põnevustunnet seesmisest paanikast, mida peab tundma süütu mustanahaline mees potentsiaalselt pahatahtlike valgete inimeste seltskonnas. Eestis ei pruugi «Kao ära» peenemad nüansid publikuga sama teravalt resoneeruda kui Ühendriikides, aga Peele’i uudne lähenemine tuttavat tüüpi loole väärib tähelepanu ka siinmail. Jordan Peele’ist on üheainsa madalaeelarvelise filmiga saanud tähelepanelik autor, kelle edaspidiseid töid režissöörina tasub jälgida.

Kao ära («Get out»)

Triller, alla 14 a keelatud

Osades Daniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones

Filmi pikkus 1 tund 43 min

Kinodes alates 17. märtsist

Tagasi üles