[i]Giorgio Agamben, «What is Apparatus? and Other Essays». Stanford, 2009, lk 41.
[ii]Nicolas Bourriaud, «L’esthétique relationnelle». Paris, 1998, lk 7.
[iii]Oma vastses intervjuuraamatus tunnistab aga Rancière’gi, kuidas tema spetsiifilises kontekstis sündinud mõisted taandab tänapäeva kunstimaailm tihti pelgalt järjekordse näitusekataloogi iluehteks. Vt Jacques Rancière, «La méthode de l’égalité. Entretien avec Laurent Jeanpierre et Dork Zabunyan». Paris, 2012, lk 180.
[iv]Terry Smith, «What Is Contemporary Art?». Chicago, 2009, lk 243.
[v]Rainer Rochlitz, «Subversion et subvention. Art contemporain et argumentation esthétique». Paris, 1994; «L’art au banc d’essai. Esthétique et critique». Paris, 1998.
[vi]Vt Anders Härm, «Kunst ja publiku hulk», Sirp, 30.03.2012.
[vii]Marc Jimenez, «La querelle de l’art contemporain». Paris, 2005, lk 22.
[viii]Nagu osutasin juba oma eelmises artiklis, on kaasaegse kunsti ja publiku suhteid kõige põhjalikumalt ja põnevamalt uurinud prantsuse kultuurisotsioloog Nathalie Heinich; tema tööd peaks olema kohustuslik kirjandus igaühele, kes soovib mõista kaasaegse kunsti toimet ja dilemmasid, vt nt Nathalie Heinich, «Le triple jeu de l’art contemporain. Sociologie des arts plastiques”. Paris, 1998; “L’art contemporain exposé aux rejets». Paris, 1998. Hea võrdleva analüüsi eespool mainitud Prantsuse ja Ameerika kunstivaidlustest pakub tema raamat «Guerre culturelle et art contemporain. Une comparaison franco-américain». Paris, 2010.
[ix]Väga hästi võtab kirjeldatud olukorra kokku eespool mainitud Rainer Rochlitzi teose pealkiri: «Subversion et subvention» – kaasaegne kunst on tänapäeval ühel poolt subversiivne, õõnestav ja piire ületav, teisalt aga eeldab subsideerimist – avalikkuse ainelist toetust.
[x]Lugesin meeldiva äratundmisega, et kunstikriitika liigne sõltuvus filosoofilistest prestiižkeeltest häirib ka kunstnike endid, nii kirjutab näiteks Taavi Piibemann: «Kui teos ei tööta, ei aita appi kutsutud prantsuse poststrukturalistid valgel A4-l ega laias maailmas sisse tallatud teemade kordamine. Kui loen, ikka neilt samadelt kummituslikult valgeilt A4 lehtedelt, kuidas kunstnik mängib selle ja tolle nähtuse ühtede ja teiste aspektidega, tean, et lahkun näituselt tühjade kätega.» Õpetajate Leht28.02.2011.
[xi]Juri Lotman, «Kuidas kõneleb kunst?». Noorus, 1970, nr 9, lk 46–47 (minu teada ongi see artikkel ilmunud üksnes eesti keeles).