Apokalüptika Nigulistes

NYYD Ensemble’i hooaja avakontsert oli pühendatud suurele modernistile, sel aastal lahkunud György Ligetile. Klassikalise retrospektiivi asemel oli Olari Elts valinud teise tee – nimelt, näidata maailma läbi ligetliku prisma.

Jätkuvasti kustutab NYYD Ensemble janu päris uue muusika järele, selgi kontserdil oli võimalus kuulata nii ansambli juures resideeruva helilooja Galina Grigorjeva teost «Lõputu kaanon» kui Toivo Tulevi «Tšellokontserdi» esiettekannet (soleeris Teet Järvi).

Ülemhelikiirusega

Oluline oli ka kontserdi apokalüptiline kontseptsioon, millele pani punkti Jay Schwartzi esiettekandele tulnud «Muusika kammerorkestrile» – helilooja katsetab selles kahe akordi vaheldumist ja kuulaja saab suhteliselt turvalise kogemuse ülemhelikiiruse kandvast jõust.

Nagu ansambli kunstiline juht Olari Elts lubas, oli pühapäeva õhtul võimalus murdosakese sekundi jooksul osaleda Schwartzi peagi kätte jõudvas läbilöögis ka maailma muusikaareenil.

Kuulaja paelumiseks pakkus ansambel kontserdi alguses suhteliselt kergesti mõistetavat prantsuse 20. sajandi suurima orelimuusika eksperimentaatori Jean Langlais’ «Pala vabas vormis».

Göteborgis süttis orel

Lattiku tähetund saabus Ligeti gigantse, elektroonilisest muusikast mõjutatud ja klastreist kirka mürapildi «Volumina» esitusel.

Teatavasti ei suutnud orel 1960ndate alguses valminud teose ettekandel Göteborgi kirikus ettenähtud tehnilistele parameetritele vastu panna ja süttis.

Lattiku vilepuhumine oli ilmselt paindlikum ning õõvastavat rõõmu jagus järgmiseks 15 minutiks, mille jooksul siinkirjutaja pilk pendeldas orelirõdu ja 17. sajandi alguse meistri Tobias Henze Püha Christophoruse meeleolukal küürul ja erksate silmade peegelduses, millest hoovas samasugust põletava laava sarnast energiat kui «Voluminast».

Kontsert

NYYD Ensemble

Kavas Ligeti, Tulev, Grigorjeva, Langlais ja Schwartz

10. septembril Niguliste kirikus

Tagasi üles