Sel nädalal Eestis esinev pianist Cyprien Katsaris on omapärane interpreet ja mitmeti vastuoluline isiksus.
Säravalt iseäralik pianist, kes kõnnib vahvalt omapead
Tal on kirg Chopini muusika vastu ja ta on salvestanud paljud kuulsad klaverikontserdid standardrepertuaarist, samas otsib ta muuseumidest ja kirjastuste kogudest unustatud teoseid.
Tegemist on sarmika artisti, särava muusikast jutustaja, muusikaajaloo ja klaveriliteratuuri tundjaga.
Katsarise karjäär on kulgenud tõusvas joones. Ta sündis 1951 Marseilles küprose-prantsuse perekonnas ja sai hariduse Pariisi konservatooriumis.
Nooruses lendas võidult võidule: 1970 preemia Taikovski konkursil, paar aastat hiljem võit Belgias Kuninganna Elisabethi konkursil ja esikoht Versailless toimunud Cziffra-nimelisel konkursil.
Ta on näiteks EBU (European Broadcasting Union) noorte interpreetide konkursi New Talent tuntumaid võitjaid läbi aegade.
Kui saavutuste loetelu jätkata, siis on Katsaris teinud koostööd paljude orkestritega üle kogu maailma, koos kuulsate dirigentidega, nagu Leonard Bernstein, Nikolaus Harnoncourt, Mstislav Rostropovich, Eugene Ormandy ja paljud teised.
Piano 21
Rohkem kui kakskümmend aastat salvestas Katsaris kõlava nimega plaadifirmadele. Tema plaate tegid Decca, BMG, EMI, Sony Classical jt, kuid kümme aastat tagasi ütles ta lepingutest lahti ja asutas ise plaadifirma.
Kontsertpianist, kes hakkab ise jäädvustama levitama ja müüma oma loomingut, on suur haruldus. Iseseisvus ja vabadus lepingutest lahti öelda eeldab ettevõtlikkust ja riskijulgust.
Mõne aasta eest Klassikaraadiole antud intervjuus rääkis Cyprien Katsaris lähemalt, miks ta pettus koostöös plaadifirmadega. «Alguses oli see väga tore. Aeg oli teistsugune, plaadifirmad väikesed ja loomingulised.» Pianisti sõnul valitseb liitumisel järjest suuremaks kasvavate plaadifirmade kontorites praegu bürokraatia ja domineerib turundus. Tema tahab enamat. «Ma salvestasin umbes
40 plaati ja kõik need salvestised kuuluvad plaadifirmadele. Aga paari aasta pärast pole neid plaate enam kuskil ja neid ei toodeta juurde. Lindistus on looming ja artisti jaoks nagu laps. Keegi teine otsustab su laste tuleviku üle.»
Piano 21 salvestab ainult Katsarise esitusi ning toodab neist CDsid ja DVDsid. Pianist viib ellu oma unistusi ja tal on palju plaane. Ilmunud on
Bachi transkriptsioonid, Vainbergi ja Schumanni teoseid, Mozarti klaverikontserdid tema enda kadentsidega, mis on pianisti sõnul natuke crazy.
Katsaris armastab haruldusi ja jahib varem esitamata repertuaari. Tal on palju ideid ja materjale ootamas. Klassikaraadiol on olemas enamik Piano 21 väljaandeid ja need kõlavad iga nädal eetris.
Meil on võimalus kontserdisaalis kohtuda andeka muusikapropagandistiga. Lisaks on Katsaris energiline jutustaja mitmes keeles.
Näiteks Beethoveni balleti «Prometheuse loomine» klaveriversiooni plaadil tutvustab ta teost ise neljas keeles. Intervjuusid andes põimib ta inglise keele sekka saksa sõnu, prantsuse väljendeid ja ümiseb meelsasti mõnd teost ette.
Iga sõrm on laulja???
Ta on paljude transkriptsioonide autor ja loonud ka ise klaveripalu. Sealjuures ei aja ta taga efekte ega püstita sportlikke virtuoosseid ülesandeid.
Chopin õpetas oma õpilastele, et iga sõrm on laulja. Just nii tavatseb Katsaris mängida ja teda peetakse üheks meie aja parimaks Chopini interpreediks.
Tallinnas on Cyprien Katsaris varem esinenud 1998. aasta klaverifestivalil. Seekord mängib ta n-ö läbilõikekava oma repertuaarist, kus on nii tuntud kui tundmatuid lugusid.
Väike kimp pianisti lemmiku Chopini lugusid, Bachi tuntud lood, erinevad seaded Liszti ja Bachi teostest, kava esimeses pooles kummardused Mozartile, tema isale Leopoldile ja pojale Franz Xaver Mozartile.
Muu hulgas mängib Katsaris kuulsa Mozarti 40. sümfoonia esimese osa klaveriseade.
Kontsert
Pianist Cyprien Katsaris (Prantsusmaa/Küpros)
Kavas Chopin, Bach, Liszt ja Mozart.
30. jaanuaril kell 19
Vanemuise kontserdimajas ja 31. jaanuaril kell 19
Estonia kontserdisaalis