Tamperes võitis jazz, kaotajaid ei olnud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aastaid tagasi ka Pärnus Fiestal esinenud saksofonist Peter Brötzmann on pillimängus kompromissitu free-jazz’i mees, selle ala üks staare Euroopas.
Aastaid tagasi ka Pärnus Fiestal esinenud saksofonist Peter Brötzmann on pillimängus kompromissitu free-jazz’i mees, selle ala üks staare Euroopas. Foto: Madli-Liis Parts

Tampere Jazz Happening õpetab sinna sattunule üht: alati ei maksa langeda eelreklaami ohvriks, sest tõelised havid on peidus nende kivide all, kust neid kõige vähem oodata oleks.

Novembri esimesel nädalavahetusel Soome Manchesteriks kutsutud endises tööstuslinnas toimunud Jazz Happening on alati silma paistnud hoolikalt valitud esinejatega.

Ohtu, et kaks kõige kõvemat nime – kõigi aegade parimaid free jazz’i trummareid Rashied Ali ja hetkel koorekihti kuuluv Jack DeJohnette – ülejäänud ära varjutavad, ei olnud.

Naisi, nalja ja erilist

Neile, kes Rashied Ali kvintetilt meeletult free’d etteastet ootasid, kulges kontsert üllatavalt traditsiooniliselt. Peamiselt kõlas bluuskitarrist James Ulmeri alias Bloodi looming.

Jack DeJohnette saabus Tamperesse värske projektiga Ripple Effect. Kuulaja pandi proovile üle tunni kestnud maailmamuusikateosega, milles osales kirev muusikute seltskond – teiste seas Brasiilia lauljanna Marlui Miranda ning briti saksofonist John Surman.

Kaks väga põnevat projekti tuli Šveitsist. Reedel suutis surmtõsiste nägudega muusikahuvilisi naerma ajada Erica Stucky, kelle meeldejääv esinemine koos bändiga Roots of Communication sarnanes pigem teatrietendusega. Pilkupüüdvast pillide koosseisust – kaks meest alpi sarvesid puhumas ning Stucky laulmise kõrval akordioni mängimas – äratas veelgi rohkem tähelepanu pipipikksukalikult mitmevärvilistes sukkades lavale astunud Stucky ise.

Suurim üllataja oli Šveitsi bänd Ronin, kelle kontsert andis vägevalt hüpnotiseeriva elamuse. Originaalsed, fusion’ile lähedased kompositsioonid, mida ilmestasid bändi liidri Nik Bärtschi sugestiivselt korduvad klaveripassaažid, lummasid kuulajaid.

Tipphetkede hulka kuulus ka Marilyn Mazuri kõrgetasemeline löökpilliansambel Percussion Paradise, kus lõi kaasa ka andekas Rootsi vokalist Josefine Cronholm, kes tegi nii hääleeksperimente ja esitas uutmoodi rahvalaulu. Esinemine lõpetati sümboolselt suure trummi purukslöömisega.

Vabalt mängijad

Puhast vabadžässi on Tampere festivali kavas alati rohkelt. Näiteks viljeles seda staaridest kubisev Chicago trio Sonore, kus mängisid Saksa ekspressionistlik saksofonist ja koolkonnarajaja Peter Brötzmann, ameeriklane Ken Vandermark ja Rootsi avangardi tuntumaid nimesid Mats Gustafsson.

Veelgi nõudlikum oli Sten Sandelli trio kava, mis tekitas silme ette õõvastavaid apokalüptilisi pilte. Parimad New Yorgi free jazz-liikumise muusikud said kokku Matthew Shippi trio kontserdil. Festival lõpetati aga sootuks rokkivates toonides, kui publikut hullutasid Jazz Kamikaze noored pillimehed Taanist, Norrast ja Rootsist, kes andsid muusikapeo ainsa tasuta kontserdi.

Tampere Jazz Happeningil võidutses hea muusika. Väikesele, kuid väga eksklusiivsele festivalile võib soovida vaid pikka iga ja et nad edaspidigi kommertsikuradist eemale hoiaksid.

Festival

Tampere Jazz Happening

1.–4. novembrini Tamperes, Soomes

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles