Suurlinna võlust ja valust

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kohalik muusikalitäht Hanna-Liina Võsa oli ka «Manonis» loomulikult kohal. Neljale esitusele kontserdimajades eelnes pingeline prooviperiood Pärnus.
Kohalik muusikalitäht Hanna-Liina Võsa oli ka «Manonis» loomulikult kohal. Neljale esitusele kontserdimajades eelnes pingeline prooviperiood Pärnus. Foto: Ants Liigus / Pärnu Postimees

Estonia kontserdisaalis neljapäeval etendunud «Manon» oli pigem muusikal kui džässooper. Tehniliselt võttes ei olnudki tegu puhtakujulise ooperiga, vaid selle lühendatud kontsertettekandega. «Manoni» jälginud täismaja sai osa popurriist, kus leidus nii laulu kui tantsu.

Süžee poolest «Manon», nagu armastuslood tavaliselt ikka, millegagi ei üllatanud – kohtuvad poiss ja tüdruk, jõuka ärimehe poeg ja prostituut, arenema hakkab õnnetu ja hukule määratud love story.

Mitte kuigi originaalse elu-on-lühike-aga-armastus-igavene laadis sõnumi kõrval leidus etenduses veel üks, sotsiaalsema varjundiga sõnum – suurlinna neoonvalguse ja glamuuri all metroorägastikes peitub teinegi, räpasusest ja vaesusest pakatav elu, mis kokkuvõttes viib endaga kaasa ka kangelanna Manoni enda.

Kuudist Volkonskini

Traditsiooniliste ooperiaariate asemel tuli esitamisele mitmesuguseid, ebaühtlase tasemega lööklaule, millest mõned võiksid vabalt küündida selle maailma Lloyd Webberite tasemele.

Helilooja Heikki Sarmanto on öelnud, et tema sooviks oli luua muusikadraama, mille laulumaneer on ligilähedane kõnehäälele, et kuulajad saaksid tekstist aru. Ja tekstidki olid tänapäevased, sama kergesti lahtimõtestatavad kui sündmustik.

Kui muusikalist poolt analüüsides võiks viriseda, et miks ikkagi seda va džässi nii vähe kuulda oli, siis džässmuusikuid oli tegelikult projektiga seotud muljetavaldav hulk.

Esiteks, teose autor Heikki Sarmanto ise on tuntud Soome džässpianist. Teiseks toetas kontsertetendusel Pärnu Linnaorkestrit džässkvintett vanameister Lembit Saarsalu juhtimisel. Orkestri taustal pääses tõeliselt maksvusele siiski vaid Saarsalu võrratu saksofon.

Kaasa tegi mitmeid võimekaid džässlauljaid Marju Kuudiga eesotsas, kes kindlustasid uuendusliku ooperi vokaalse mitmekesisuse. Ka Peeter Volkonski kehastatud kerjuse vahemonoloogides oli džässile omast improvisatsioonilisust.

Oma ossa sobisid hästi nii Broadway muusikalikonveierluses karastunud Hanna-Liina Võsa, kellele jäi austav ülesanne kehastada peategelast Manoni, kui ka tema meespartner Pekka Kurki Soomest. Ainus professionaalne projektis kaasa löönud ooperilaulja Jassi Zahharov tuli pahelise Lescaut’ rolli täitmisega samuti kenasti toime.

Sõbrakäsi ooperile

Vaheldusrikkust lisasid etendusse Russell Leon Adamsoni tantsunumbrid. Äärmiselt plastiliste liigutustega jamaicalast on minevikus Eestiga sidunud teisedki mastaapsed ettevõtmised, näiteks menukad džässballetid «In the Mood» ja «At the Still Point».

21. sajandi esimesel kümnendil ei ole enam kaugeltki šokeeriv või harjumuspäratu see, et džäss ja ooper üksteisele sõbrakäe ulatavad. Tulemus ei pruugi olla küll päris see, mida oodata võiks, ent selleks kunst ju ongi, et põnevust ja ootamatusi pakkuda.

Džässooper

«Manon»

Heikki Sarmanto teose kontsertettekanne

14. veebruaril Estonia kontserdisaalis

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles