Kultuurisoovitused

Reinvere sõna- ja helimängud

Šotlane Richard Craig oli Jüri Reinvere uue teose «Frost at Midnight» solist, taustale jäi Eesti Filharmoonia Kammerkoor.

FOTO: Taavi Kull

Jüri Reinvere muusika on eesti kultuuripildis pidevalt kuuldav, viimati Klaverifestival 2007 aegu teosega «Sloath», Tartu Jaani kiriku festivalil balletiga «Luft-Wasser-Erde-Feuer-luft» ning 2005. aastal Eesti esindamisega rostrumil teosega «Liivi itk».

Tema sõnaseadja poolt demonstreeris artikkel «Vabaduse heliline hämarus» kogumikus «NYYD-muusika».



Autoriõhtu andis ülevaate Reinvere eri loomeperioodidest, tuletas meelde tema lähtumist traditsioonist ning pingutusi leida uusi väljendusvõimalusi. Kontserdil kõlasid helilooja varasematest teostest katkend «Topeltkvartetist soleeriva klaveriga», «Urvaste õhtud» ning juba XXI sajandil valminud «Liivi itk», «Ecotone», «a.e.g» ja esiettekandele tulnud «Frost at Midnight».



Näib, et Reinvere hoidub multimeediakunstniku tiitlist. See muidugi ei tähenda, et ta jätaks kontserdi ajal kasutamata visuaalia võimalused. Seekord oli tema koostööpartneriks Liibanoni päritolu kunstnik-režissöör Nadia Safieddine.



Jüri Reinvere sõnul ühendab neid sarnane päritolu, mõlemad on sündinud riikides, kus trauma on veres, ning nad elavad pigem väljaspool oma sünnimaad, Reinvere Soomes ja Nadja Prantsusmaal, kohtusid nad aga Berliinis. Mõlemale on omane teatav traditsioonidest lähtuv mõtlemine.



Nadja Safieddine’i eriliseks jooneks võib pidada intuitiivset Reinvere loomingu tajumist.


 Publikule tähendas kunstniku kaasamine visuaalseid üllatusi. Ekraanidele kuvatud maalid ja hämar Niguliste kirik võimendas gooti kirikutele omast akende mustrist läbikumavat valgust ning kulminatsiooniks sai üles Niguliste torni suunatud müstiline valgus, mis hääbus siniseks hämaruseks.



Esiettekandele tulnud «Frost at Midnight» jätkab helilooja püüdlusi ühendada teksti ja muusikat, tekitada ebatasakaalu ning leida seejärel kompenseerimisvõimalusi. Teost inspireeris inglise romantismile aluse pannud poeedi, kriitiku ja filosoofi Samuel Taylor Coleridge’i samanimeline luuletus, mille struktuurist lähtuvalt kirjutas Reinvere oma teksti.



Ning väljakutseks kujunes talle inglise keele vokaalse kõla muusikasse kandmine.



Uue teose kirjutamisel järgis Reinvere Luigi Nono kompositsiooni «Das Atmende Klarsein» ning tõi soleerivaks pilliks bassflöödi, millel mängis Šoti päritolu flötist Richard Craig. Tema puhul naudib helilooja enda sõnul teatavat distantseeritud mänguviisi, mille taga on äärmine nüansirikkus ja varjatud hingeline maailm.



Inimhäälega sarnaneva tämbriga bassflöödi partii oli vokaalne, teosesse kaasatud koor aga foneemiline kõnekoori rollis. Reinvere muusikas on olemas endiselt teispoolsuse värelus. Sellele osutas uue helitöö pühendus Reinvere ja Craigi lahkunud isadele.



Suurejooneliselt ettevalmistatud kontsertetendusele lisas mitmemõõtmelisust ka linnaruumist kostev ilutulestik, kuid meelde jäi ja puudutas muusika intiimne kammerlikkus.



Kontsert


Festival Eesti Muusika Päevad 2008


Jüri Reinvere autorikontsert


Esitajad Mati Mikalai (klaver), Richard Craig (flööt), Anto Õnnis (löökpillid), Eesti Filharmoonia Kammerkoor Risto Joosti juhatusel, videokunstnik Nadia Safieddine.


5. aprillil Niguliste kirikus

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles