Alfaisase suured sambasõjad lõuendil

Raoul Kurvitz. «Bermuda riiul».

FOTO: Repro

Samba on tegelikult kirglik ladinaameerika tantsustiil ning isegi põhjamaise temperamendiga eestlastel näib viimasel ajal kombeks olevat sammaste vahel ja ümber sambat keerutada. Seda väidet Raoul Kurvitza maalinäitus «Sambasõdade aegu» kommenteeribki.

«Sambasõdade aegu» on ühtpidi dokument sambasõdadest või tantsudest sammaste ümber, mis lähiminevikus eri linnades ja eri kontinentidel toimunud. Tuleb välja, et kunstnikul on mitmete selliste sõjatantsudega hämmastavalt isiklik suhe olnud.



Näituse saatetekstis püstitab Kurvitz küsimuse, kas need sõjad on isiklikud või ühiskondlikud... Ja vastab samas ise, et keegi meist pole tegelikult ühiskonnast eraldiseisev üksikmolekul. Kurvitza isiklik ruum seguneb ühiskonnaga n-ö eri sambasõdade kaudu. Seda nii Tallinnas kui NYs.



Kõrvaltvaatajana näib mulle ükskõik millise linna epitsentrisse elama ronimine ikkagi teatava isikliku provokatsioonina (ekstsentrilised karakterid vajavad intensiivseid elamusi): kõnekas sündmusteahel toimugu otse minu akende all.



OK. Ent unustagem siinkohal iroonia ja meie ees seisab suurepärane maalinäitus. Suured sotsiaalsed küsimused kõige klassikalisemas õlilõuendil maalinäituse kontekstis mõjuvad üsna ootamatutena. Intriigi oodatakse pigem performance´i- või installatsioonikunstist, mitte lõuendilt. Tegelikult pole asi ju materjalis.



Kas teate, kes on jõekaanetajad-vanamehed?! Või kas olete näinud bumeranginäolist provokatsiooni... viimast kindlasti.



Kurvitz räägib sellest kõigest enda ja oma veel viimaseid päevi kesklinnas asuva ateljee-korteri kaudu. Ta ütleb, et see lokatsioon on end tema jaoks ammendanud, aga parketimuster mitte. Ta loodab, et omanikel oleks vaid mõistust see alles jätta ja mitte linoleumiga asendada.



See on mees-arhitekti (alfa­isase) suurejooneline maalinäitus. On vingelt vorme, torusid, perspektiive, suuri ning ülisuuri dimensioone. Seal pole segavaid kärbseid, lepatriinusid, liig erksaid värve ega muid lapsikuid pisidetaile. On vaid viis erakordse täpsusega timmitud värvinüanssi. Seal pole selgeid vastuseid.... ent on küllaga vihjeid. Maalide reaal-formaatidel ei ole siinkohal erilist tähtsust. See on suurvorm sambast sammaste ümber.




Uus näitus


Raoul Kurvitz


«Sambasõdade aegu»


Hobusepea galeriis kuni 5. maini

Tagasi üles