See oli aeg, kus järjest rohkem inimesi küsisid: «Mis toimub?» Ammendavat vastust ei suutnud aga keegi anda. Veebruaris muutus tegevus päris aktiivseks ning kui ma ei eksi, siis ühe nädala jooksul tuli Teie laualt lausa kolm erinevat reformiskeemi, üks ambitsioonikam kui teine. Kõik meenutas kangesti Browni liikumist.
See on küll sügavalt isiklik arvamus, kuid minu jaoks sai pusle kokku siis, kui Teie laualt tuli viimane reformiskeem töönimega «radikaalne», mis nägi ette pea kõikide muusikaasutuste ühteliitmist. Siis muutus kõik selgeks ja loogiliseks, kuid eriti ebameeldivaks.
Olen pidanud vastama paljudel kordadel uudishimulikule küsimusele, et mis oleks, kui tulekski üks suur üle-Eestiline Muusikaasutus? Inimese jaoks tänavalt on ka Estonia Maja ju üks tervik ning pole palju neid, kes teavad, et selles ühes hoones asuvad täiesti erinevad ja oma spetsiifika ning rahvuskultuuriliselt oluliste ülesannetega organisatsioonid. Minu trafaretseks kujunenud vastus sellele küsimusele on, et see ühendamine tähendaks kunstitegemise tasandil sama, mis Draamateatri, Linnateatri, NO99, miks mitte ka Vanemuise, Pärnu, Viljandi, Rakvere jt teatrite ühendamine üheks suureks edumeelseks, hästi organiseeritud tervikuks. Aga mis siis, kui ühel heal päeval osutub see laisaks ja lohakaks monstrumiks, kellel puudub igasugune vajadus ja püüd olla teistest erinev, omanäoline?
Pealiskaudsel vaatlusel võiks see aidata meeskondi optimeerida ja kulusid kokku hoida. Meeldib see või mitte, kuid keerulistel aegadel tuleb ju ka sellele mõelda. Praktika aga näitab, et sellised ühendamised ei pruugi anda mingit majanduslikku efekti. Paratamatult kaasnevast kunstilisest tasalülitamisest ei pea vist pikalt rääkima.