PÖFFi arvustus. Iraani karge filmikunst

«Duett».

FOTO: Kaader filmist

Karge ja lummav külmades toonides minimalistliku pildikeelega lugu sellest, kuidas ülikooliaegne armastus Sepideh ei anna noormees Hamedile rahu. Sõbra abiga otsib ta Sepidehi üles ning mehed korraldavad juhusliku kohtumise plaadipoes.

Hoolimata mõnest möödunud aastast on säde nende kahe vahel endiselt olemas. Nad seisavad kahekesi plaadipoes riiuli ees, kuid selgub, et kumbki neist ei tegele enam aktiivselt filmide vaatamisega nagu kooliajal. Mõlemad on nüüdseks abielus ja nende elud on edasi läinud. Kuid see «midagi» ärkab paariks hetkeks väga tugevalt uuesti ellu ning on piisav, et Sepidehi emotsionaalne seisund tugevasti häiritud saaks. Hamed tuleb talle uuesti meelde ning tekitab küsimuse, mis oleks olnud, kui kõik läinuks teisiti. Seda märkab ka naise abikaasa Massoud, kes otsustab juhtunus selgusele jõuda.

Filmi kaameratöö on täpne ja väljapeetud, kaadrid läbimõeldult komponeeritud, filmi läbivad külm sinakas varjund ning minimalistlik stiil. Kõike on siin pigem liiga vähe kui palju. Linateost on visuaalselt lummav vaadata ning pildikeel toetab ka tegelaste psühholoogiat. Suurem osa tundeid jääb välja ütlemata ja kulgeb sordiini all. Selle juures jäädakse üksteise suhtes viisakaks ja väljapeetuks, emotsionaalsed plahvatused on selles kultuuris ilmselt tabu.

Filmi muudab haaravaks püüd aimata, mida need tegelased tegelikult tunnevad. Nii et selles mõttes on tegu omamoodi põhjamaises stiilis filmiga, muidugi selle vahega, et nad ikkagi räägivad «Duetis» palju rohkem kui näiteks mõnes soome filmis. Kuigi jutt ei pruugi käia sellest, mis tegelikult südamel.

22. novembril Tallinnas ja 23. novembril Tartus

DEBÜÜTFILMIDE VÕISTLUSKAVA

«Duett»

Režissöör Navid Danesh

Iraan

Hinne 4/5

Tagasi üles