Žürii: võidufilm jutustas lihtsa inimliku loo

Kultuuritoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Dennis Davidson, PÖFFi põhivõistlusprogrammi žürii liige USAst
Dennis Davidson, PÖFFi põhivõistlusprogrammi žürii liige USAst Foto: Hendrik Alla

PÖFFi põhivõistlusprogrammi žürii liige Graziano Diana on Itaalia stsenarist, režissöör ja kirjanik. Ehkki ta on Itaalias varem filmifestivalidel filme hinnanud, on PÖFF tema esimene rahvusvahelise festivali žüriikogemus. 

«Kõrgõzstani võidufilm «Öine avarii» valiti välja žürii üksmeelsel otsusel,» ütles Diana. «See võitis meie kõigi südamed oma lihtsa, ent sügavalt puudutava looga mehest, kes on sattunud elu hammasrataste vahele. Ootamatu õnnetus peatab tema allakäigutee ja annab elule uue mõtte, millest ta haarab kahe käega kinni,» seisab žürii hinnangus.

Diana tunnistas, et ta valmistus festivalil nägema pigem eksperimentaalseid linateoseid, mis nõuavad vaatajalt täit tähelepanu ning valmisolekut ebatavaliste loo jutustamise vahenditega kaasa minna. Selle asemel üllatas teda võidufilmi lihtne inimlik lugu. «Need puhtad inimlikud tunded veensid mind kohe. Polnud palju tegelasi ega tehtud palju sõnu,» ütles Diana, kellele see oli esimene kokkupuude Kõrgõzstani filmikunstiga.

Sulev Keeduse film «Mehetapja/Süütu/Vari» oli ainuke PÖFFi põhivõistlusprogrammi film, mis sai kaks auhinda: parima operaatoritöö ning parima muusika eest. «See on väga hea film,» märkis Diana. «Žüriid võlus ajarännak, mis eraldab ja ühendab filmis jutustatud lugusid. Eriti meeldis mulle teine osa – see oli emotsionaalselt kõige liigutavam. Sama arvasid ka teised žüriiliikmed. Samas tundus, et esimene ja teine osa olid tugevamad kui kolmas, kõige keerulisem lugu. Ma arvan, et see ebaühtlus ei laskunud filmil kandideerida grand pirx’le.»

Kõrgõzstan kui riik, saati veel filmiriik, kust võib tulla rahvusvahelise filmifestivali võitja, oli täiesti tundmatu ka žüriiliikmele Dennis Davidsonile Ameerika Ühendriikidest. «Pidin kaardilt järele vaatama, kus see asub,» tunnistas mees, kes on filmindusega seotud suhtekorraldaja, turunduskonsultant ja produtsent. Muu hulgas on ta teinud filmide «Kuninga kõne», «Brüno», «Terminaator: lunastus» ja «Batman alustab» turunduskampaaniaid.

«Igas tänapäeva ühiskonnas on selliseid hüljatud inimesi, see lugu oleks sama hästi võinud toimuda Detrodis, Manchesteris, Pariisis või Saudi Araabias,» kirjeldas Davidson.  Tema hinnangul on «Öine avarii» väga lihtsalt ja emotsionaalselt jutustatud universaalne inimlik lugu, antud juhul on seda teinud Kõrgõzstani režissöör, ja küllap selle pärast vääribki peaauhinda.

«Arvan, et ühiskonnal on vaja vastata mõnele väga tähtsale küsimusele ning enne kui asjad paremaks lähevad, muutuvad need veel halvemaks. See film ei andnud vastuseid, aga tõstatas küsimused,» kirjeldas ta. Ta lisas, et kui paha rikas mees filmis oleks oma kuritegude eest vangi läinud, oleks see olnud liiga lihtne vastus. «Filmi lõpp oli väga kurb. Mulle isiklikult meeldivad küll õnnelikud lõpud.»

Davidson kiidab ka Eesti linateost «Mehetapja/Süütu/Vari», mis olevat samuti meeldinud kõigile žüriiliikmetele. «Eriti tasub tähelepanu pöörata noortele näitlejatele, kes tegid suurepärast tööd. Just täna (laupäeva — toim) hommikul küsiti minu käest, millal hakkavad Eesti filmid võitma Oscareid ja Kuldgloobusi. Arvestades, et Eesti on nii väike riik, on selle mõju hämmastav. Suurepärane valgus, operaatoritöö ja näitlejad. Minu meelest on see kindlasti võistlusprogrammi kolme-nelja tugevama filmi seas,» kirjeldas Davidson.

PÖFFi võitjad

Põhivõistluspogramm

  • Grand prix – parim film: «Öine avarii» / «Тунку Кырсык», režissöör Temirbek Birnazarov, Kõrgõzstan
  • Parim režissöör: Ju-hyoung Lee, «Ekskavaator» / «Pokeulein», Lõuna-Korea
  • Parim operaator: Erik Põllumaa ja Ivar Taim, «Mehetapja/Süütu/Vari», režissöör Sulev Keedus, Eesti-Leedu
  • Parim stsenaarium: «Midagi kasulikku» / «Ise Yarar Bir Sey», Baris Bicakci ja Pelin Esmer, Türgi-Prantsusmaa-Holland-Saksamaa
  • Parim meesnäitleja: Rhys Ifans, «Ja enam surm ei valitse siis» / «Dominion», režissöör Steven Bernstein, USA
  • Parim naisnäitleja: Barbara Auer, «Vaakum»/ «Vakuum», režissöör Christine Repond, Šveits-Saksamaa
  • Parim muusika: «Mehetapja/Süütu/Vari», Martynas Bialobžeskis, režissöör Sulev Keedus, Eesti-Leedu

Debüütfilmide võistlusprogramm

  • Parim film: «Tuhat võimalust kirjeldada vihma» / Tausend Arten, den Regen zu beschreiben», režissöör Isabel Prahl, Saksamaa
  • Eriauhind ansamblimängu eest: «Abielu» / «Martesa», režissöör Blerta Zeqiri, Kosovo-Albaania
  • Eriauhind režii eest: «Päikeselõõsas» / «Soleil Battant», režissöörid Clara Laperrousaz ja Laura Laperrousaz, Prantsusmaa-Portugal

Eesti filmi konkurss

Parim film: «November», režissöör Rainer Sarnet, Eesti-Holland-Poola

Võistlusprogramm «Põhjusega mässajad»

«Metsikud poisid» / «Les garçons sauvages», režissöör Bertrand Mandico, Prantsusmaa

PÖFFi publikuauhind

«Tulbid, armastus, au ja jalgratas» / «Tulipani, Love, Honour and a Bicycle», režissöör Mike van Diem, Holland-Itaalia-Kanada

Aasia Filmikunsti Edendamise Võrgustiku (NETPAC) parima Aasia filmi auhind

«Jumalaga, taat!» / «Ojichan, shinjattatte!», režissöör Yukihiro Morigaki, Jaapan

Rahvusvahelise Filmikriitikute Ühingu (FIPRESCI) parima debüütfilmi auhind

«Abielu» / «Martesa», režissöör Blerta Zeqiri, Kosovo-Albaania

Oikumeenilise žürii auhind

«Ekskavaator» / «Pokeulein», režissöör Ju-hyoung Lee, Lõuna-Korea

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles