Raamjutustuse – sest esimene peatükk on 14nda, st surma piirini jõudmise (deliiriumis kohtumine Peetrusega, kohe meenub jälle «Jumaliku komöödia» esimene laul: «Jumala nimel, kes jäi sulle võõraks, / sest kitsikusest siin ja halvemastki / mind päästa, vii mind paika, kus ma näha / saan väravat, mil püha Peetrus vahiks, / ja neid, kes on nii kurvad, nagu räägid.) järg. Selle lõpu algul pihib Raud, kuidas ta tundis iga pooriga, et ta «lõputuna näiv surematuse otsing ühtäkki nappide sekundite jooksul läbi sai». (lk 23) 14. peatüki lõpust omakorda loeme – nagu ühest korralikust eksistentsialistlikust romaanist – oma värvikuses täiuslikku piirolu kirjeldust.
Selle retsensiooni lugejal ei tohiks tekkida kahtlust, et arvustan «Musta pori näkku» eeskätt kui kirjandusteost. Kui fotod ja lõppu lisatud teade Mihkel Raua täiskarsklusest alates 2. augustist 1990 ära võtta, siis pole enam tähtsust sellelgi, et tema pihtimusromaani tegelaskonna moodustavad reaalsed isikud, kelle iseloomustused võivad neid vähemalt häirida, kui mitte nördimusest tagajalgadele tõsta.
Ja siis ei häiri isegi lausroppused, mis vohavalt saadavad nii jutustaja- kui ka tegelaskõnet. Sest halastamatu eneseiroonia võrdsustab autori tegelastega. Niisiis pole pealkiri «Musta pori näkku» mõeldud Raua tegelastele tagantkätt loopimiseks. See on põrgusse viival teel tormava tõlla rataste alt paiskuv pori. Ühtlasi laen Mihkel Raua isa Eno noorena kirjutatud laulust. Raamatu lugemine kinnitas mulle juba ammu oodatut. See oli üksnes aja küsimus, millal Raudade kirjanike dünastia veel üks liige oma kirjutaja-annet ilmutab.