Vox Clamantis käib Pärti lauldes mööda maailma

Valner Valme
, muusikatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vox Clamantis Tokyos proovis: enne kokku 3000 inimesele antud kontserte festivalil La Folle Journée. Esiplaanil Jaan-Eik Tulve (valges).
Vox Clamantis Tokyos proovis: enne kokku 3000 inimesele antud kontserte festivalil La Folle Journée. Esiplaanil Jaan-Eik Tulve (valges). Foto: Erakogu

Ansambel Vox Clamantis naasis sel nädalal Jaapanist. 30. aprillist 6. maini anti kuus kontserti Tokyos festivalil La Folle Journée, kus tänavuseks põhiteemaks oli «Le Sacre Russe». Jaan-Eik Tulve juhitava vokaalansambli kavva kuulusid ka Cyrillus Kreegi ja Arvo Pärdi teosed, sama programmiga esineti jaanuaris Nantes’is samanimelisel ülemaailmsel festivalil.


Vox Clamantise kava, mille naelaks on Pärdi «Kanon Pokajanen», on maailmas ääretult menukaks osutunud. Talvel tehti sellega Prantsusmaa tuur, nüüd esineti Jaapanis tuhandetele inimestele ning tänavu järgnevad veel kontserdid Pariisis, Varssavis ja Prahas.

Uus plaat

Juba kuu lõpus ilmub Vox Clamantiselt uus plaat maailma mainekaima nüüdisklassikale, otsingulisele džässile ja eksperimentaalmuusikale spetsialiseerunud plaadifirma ECM egiidi alt. Plaadilt kuuleb ansambli põhirepertuaari, milleks on algupäraselt ju gregooriuse laul ja varane polüfoonia Tulve ja Clamantise enda seadetes. Uus plaat «Filia Sion» on salvestatud 2010. aasta sügisel Haapsalu toomkirikus ning ilmub rahvusvaheliselt 28. mail.

Autoritest kõlavad Perotinus, Hildegard von Bingen ja Petrus Wilhelmi de Grudencz, plaadi nimi aga tähistas vanas testamendis nii püha linna Jeruusalemma kui juudi rahvast, kes ehitas templi Siioni mäele, ning tähendab Siioni tütart.

Sellest saab 1996. aastal asutatud ansambli neljas CD, varasemad albumid on «Ieremias», koos Arvo Pärdiga tehtud «Annum Per Annum» ning koos Weekend Guitar Trioga salvestatud «Stella Matutina». Lisaks on ansambel muu hulgas kaasa teinud Erkki-Sven Tüüri albumil «Oxymoron» (2008) koos Olari Eltsi ja ERSOga ning NYYD Ensemble’iga.

Nüüd aga Jaapanisse. Jaapanis anti suurim kontsert 1500-kohalises saalis täismajale ning veel viis kontserti 300 kohaga saalis.

«Jaapanis läks kenasti, vastuvõtt oli ülisoe,» kommenteeris Jaan-Eik Tulve. «Festival on tõesti üks Jaapani suurimaid, viimastel aastatel on olnud üle miljoni külastaja ning seda klassikalise muusika puhul, mis paljude arvates tundub uskumatu. Nagu aga kogemused näitavad, siis õige vormi ja hea programmiga ei jää ka sellele muusikale publik tulemata.»

Pärt ja Saburo

Arvo Pärt on muidugi ka Jaapanis ääretult armastatud. Festivalil tekitas elevust ka Vox Clamantise interpretatsioon. Kohalikule publikule oli aga boonuseks spetsiaalne koreograafia. «Viimane, pooleteisetuhandeses saalis antud kontsert toimus koos Jaapani kuulsaima koreograafi Saburo Teshigawara ja tema trupiga,» seletas Tulve. «Saburo oli meie muusikale, see tähendab peamiselt Arvo Pärdi «Kanon Pokajanenile» loonud vastava kompositsiooni, mille publik suurte ovatsioonidega vastu võttis.»

Kontsert koos Saburo Teshigawara trupiga oli ühtlasi kogu festivali lõpuüritus ning seetõttu eriti kõrge tähelepanu all.

Jaapani viisakus on ju teada, kas sealne aplaus ikka lavalt ära lubas, sai Tulvelt küsitud. «Kui Euroopa ja Jaapani kontserdikultuuri erinevustest rääkida, siis peaks alustama üldse kogu Jaapani suhtluskultuurist,» rääkis Tulve. «Jaapanlased on tõepoolest üliviisakad, kes ei roni teistele inimestele kukile. Nii suures linnas nagu Tokyo vist muudmoodi elada polegi võimalik. Igal juhul mitte keegi mitte kuskil ei trügi ega tõukle, alati naeratatakse, kummardatakse ja pakutakse abi, isegi kui sa lihtsalt korraks tänaval peatud ja ilma uurid.»

Tulve lisas, et kogu teenindava personali, kaasa arvatud turvameeste puhul võib selle tavalise viisakuse korrutada veel vähemalt kümnega. «Samas ei emotsioneeri nad üleliia, aga «braavo» ikka hüüti ja lisalugu tuli alati laulda,» jätkas Tulve.

Ühe kontserdi andis Vox Clamantis ka Fukushima tuumakatastroofi mälestuseks, esinedes koos jaapani pianisti Momo Kodama ja kammer­a­nsambliga, kes mängis jaapani kaasaegse helilooja Atsuhiko Gondai kaht lugu, üht neist esiettekandes.

Talviseks Prantsusmaa turneeks valmistatud kavva kuulub peale Pärdi «Kanon Pokajaneni» ka Cyrillus Kreegi Õhtuliturgia alguslaul.

«Ausalt öeldes ei kujutanud ma enne ettegi, kui hästi need kaks asja omavahel kokku lähevad,» tõdes Tulve. Nüüd aga hoitakse sama programmi soojas sügisesteks kontsertideks Poolas, Tšehhis ja Prantsusmaal.

Enne saab suvel Vox Clamantist laulmas kuulda ka paljudes Eesti paikades. Juunis antakse kaks kontserti Tartus Jaani kirikus ja astutakse üles Suure-Jaani muusikafestivalil, juulis esineb Vox Clamantis Karksi-Nuias ja kuu lõpus Tallinna orelifestivalil. Augustis minnakse taas Prantsusmaale klaverifestivalile La Roque d’Anthéroni, kus koos pianist Jean-Claude Pennetier’ga esitatakse Ferenc Liszti «Via Crucist» ning organist Eric Lebruniga Couperini orelimissasid. «Via Crucisega» on suvel-sügisel Prantsusmaal veel üht Vox Clamantise plaati oodata.

Kõigepealt lendab Vox Clamantis järgmisel neljapäeval Belgiasse Watou rahvusvahelisele gregoriaani festivalile.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles