Ilusad naised, ja veel peaosas
Kuldse Maski raames nägi Eesti publik ka Venemaa ühe intrigeerivama lavastaja Timofei Kuljabini tööd, Novosibirski teatri Krasnõi Fakel repertuaari kuuluvat «Oneginit». Kuldse Maski konkursil pälvis Puškini tekstil põhinev lavastus parima valguslahenduse ning draamalavastuste ja nukuteatri žürii eripreemiad.
Kuljabin on seesama mees, kelle lavastatud «Tannhäuserit» süüdistati Venemaal usurüvetamises. Kohtus lavastajat siiski süüdi ei mõistetud, kuid Novosibirski ooperiteatri direktor pidi ametist lahkuma, loomulikult võeti ka lavastus mängukavast maha.
Seda kõike teadnuna ootasin «Oneginist» rohkem. Ühiskondlikku protesti tegelikult oli, samuti ka uusi rõhuasetusi, põnevaid võtteid, nagu näiteks Lenskit saatev tolmupilv või argirutiini mõttetust rõhutavad liikumisseaded, aga ka Puškini teksti esitamine salvestatuna (meenusid vene keele tunnid, kus krabisevalt vinüülplaadilt lasti õpilastele klassikute tekstikatkeid), mis tekitas erilise, puškinliku õhustiku.
Ent vajaka jäi emotsionaalsest puudutusest. Samas peab tunnistama, et tervikliku kontseptsiooni ja näitlejate mängustiili poolest oli Kuljabini «Onegin» paljudest Eestis tehtud klassika uustõlgendustest elujõulisem ja vähem punnitatud.
Stseeni, kus Darja Jemeljanova mängitud Tatjana kirjutab hullununa Oneginile kirja, võiks Kanuti Gildi saalis pakkuda publikule eraldi tantsulavastusena. Lavastuse täheks polnudki Onegin, vaid Tatjana, kes publiku silme all kalgistus, muutudes süütust tüdrukust jõuliseks naiseks. Tatjana rolli eest kandideeris näitlejanna ka Kuldse Maski auhinnale.
Märksõnadena jäid domineerima «üksindus», «igavus», «tülpimus», «kiire tüdinemine», «egoism». Onegin sobiks Houllebecqi kirjeldatud maailma kangelaseks, kes jälestab sellesama maailma depressiivsust ja nüridust.