Nimeta videos kõnnib Toomik sügisesele surnuaiale. Meenutagem, et Toomiku video «Tantsides isaga» (2003) näitab Toomikut Jimi Hendrixi muusika saatel oma isa haual ekstaatiliselt ja transis tantsimas. Isa hauakivile on kirjutatud samuti Jaan Toomik. Kunstnik raputab uues videos väikese puukese sügisestest lehtedest tühjaks ja lahkub. Selline zenilikult naljakas žest. Räägin selle naljakusest ka inimesele, kellega näitust vaatan, aga tema, tundub, võtab Toomikut eelkõige ikka tõsiduse võtmes, ja miks ei peaks. Toomik ei ole kunagi oma maalidega rahul ja maalib neid pidevalt üle, räägib kaaslane.
Jõuamegi nalja ja tõsiduse teema juurde. Surnud isa teema, isa ja poja teema, animus, religioosse kohalolu, depressioon jne – need ei ole ju asjad, millesse peaks justkui naljaga suhtuma.
Kuid Toomiku tööd teevadki mulle sageli ka nalja. Jaan Koomik, mõtlen siis, ja unustan selle mõtte kiiresti. Võib-olla töötab siin see moment, et kui ei tohi naerda, siis just tulebki naer peale. Mingisugust zenilikku huumorit tema töödes ja ka olekus üldse on. Meenub ühe kunstinäituse avamine, millel Toomik istus kunstiteose peale puhkama. Üks sümpaatne inimene märkas seda ja ütles huumoriga: noh, Jaan, sa istud kunstiteose peal. Jaan siis vastas huumoriga pooleks, et kõik, mida ma puudutan, ongi kunst.
Tallinna Linnagaleriis on avatud minu arvates Eesti noorema põlvkonna ühe mõjusaima kunstniku Jass Kaselaane skulpturaalse installatsiooni näitus «Majakas». Toomikut ja Kaselaant seob nii mõndagi. Kõigepealt see mainitud metafüüsika, nende töödega kokku puutudes mõtled ikka rohkemale kui sina ja mina. Ja ka selline toores stuff – religioosset ja apokalüptilist puutuv – Kaselaanel veel eriti, sest Toomiku puhul on tema ise ja tema keha ikka seal kuskil filtriks vahel. Kui Toomikul on Isa, Poeg ja Püha Vaim, siis Kaselaanel on isa ja poeg sellest võrrandist kuhugi kadunud. On materialiseerunud püha vaim ja see püha vaim on hölderlinilikult hirmutav.