Maailma fotokunsti mõjutab päris tugevalt kunstiturg. Seega on ka suur osa kaasaegsest kunstist muutunud võimalikult kergesti erinevatesse keskkondadesse sobituvaks. Loomulikult ei kehti see kõigi kohta – kes on ikkagi töötanud sotsiaalsete ja kindlast kontekstist lähtuvate teemadega, jätkavad seda vaatamata trendi muutumisele.
Aga on muidugi teatud võtted, mis on eriti kaasaegsed. Tagasi on digitaalne järeltöötlus ja silmanähtavate traagelniitide sissejätmine. Samuti on foto osa installatsioonist, seotud kas eksponeerimise ruumiga või ise kuidagi kokku volditud, rebitud või midagi lisatud, et anda juurde reaalne kolmas mõõde. Pildipankade ja mõõtmatu fotokujutiste varamu ajastul on endiselt popp kohandamine ja aproprieerimine, leitud kujutised, mida muudetakse teatud määral ja näidatakse uues konteksis.
-Kuidas on fotokunstile mõjunud näiteks Instagrami ja kõigi uute, ütleme siis, kapillaarsete pildistamisvõimaluste tulek?
Pigem võiks uurida, kuidas on nägemist mõjutanud võimalus, et saame fotot viivitamatult vaadata. Miks teismelised eelistavad saada kogemust mitte vahetult osaledes, vaid pannes enda ja vaatamisväärsuse vahele pildistava telefoni? Turvalisuse ja harjumuspärasuse pärast? Sotsiaalses ringis osalemise pärast?
Võiks rääkida tihedast ja hõredast fotograafiast. Mulle on väga sümpaatne Lotmani kunsti vajalikkuse põhjendus, kus ta ütleb, et kunstiline tekst on nii keerulise strktuuriga, et tihendada ja säilitada teavet, mis tavakeeles oleks võimatu. Instagram ja muud kiiret jäädvustamist, järeltöötlust ja avaldamist võimaldavad vahendid on piltide päralt, mis on üksikuna hõredad, ökonoomsed infoedastajad sõnade asemel. Fotokunstis on aga mitmetimõistetavust, vastuolusid, kihte ja eesmärke rohkem. Usutavasti on loomulik, et Instagrami keel jõuab ka galeriisse, nagu on juba jõudnud polaroid ja digifoto, aga tõlgendavamal tasandil.
-Kas see, et fotosid on tänapäeval palju, on hea või halb?
Raske öelda. Foto tähendus on täielikult muutunud. Üksikfoto eluiga ja tähtsus on tohutult lühenenud, meedia uudiste vaheldumise rütm ja sotsiaalmeedia voog ei lasegi tekkida ikoonilistel kujutistel. Samast sündmusest on võistlevaid kaadreid, nii et ühe pildi kaal on kokkuvõttes väiksem. Ühest hea pildi asemel saame pigem rääkida heast kontekstualiseerimisest: see, millisesse taustsüsteemi foto on asetatud, mõjutab seda rohkem kui tema enda omadused.