50 aastat tagasi avati Tartu Kunstnike Majas Elmar Kitse näitus, mis on olnud minu elu üks suuremaid kunstielamusi. Ei teagi, mis rohkem paelus, kas särav koloriit, mis tolleaegsete suhteliselt vaos hoitud värvigammas maalide taustal tundus eriti hele ja helge, või poolabstraktsed kompositsioonid, kus figuure ja muid vihjeid reaalsusele tuli otsida värelevast kontuuride sõrestikust. Kolm saali täis vabadust, julgust ja teisiti olemist.
Tellijale
Elmar Kitse 1966. aasta näituse teine olemine
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Abstraktsionism oli ju Nõukogude Liidus keelatud, seetõttu esimene tänu julgele Tartu kunstnike liidu esimehele Efraim Allsalule, kes lasi suurema peapesu vältimiseks näituse avada oma asetäitjal Eduard Maaseril. Ka kriitika pidi olema kaval ja rääkima kahe suupoolega realismist.