Draamaks – Hannes nimetab seda oma lühikeseks odüsseiaks – muudab selle armusuhte paarisajal leheküljel hargnev kassi–hiire mäng, mis romaani esimeses ja viimases stseenis (sest tegemist on raamjutustusega) jõuab Hannese eneseirooniliselt öeldud «mehise meeletuseni». Kõik, mis selle vahele jääb, on mitte mängurõõm, vaid üks lõputuna tunduv vaev, Hannese ja Kristini kahevõitlused iseendas. Varjamised, valetamised, reetmised, milles oma rolli etendavad Hannese naine Anu ja Kristini peigmees Henri.
Tragöödiaks siiski ei lähe, konfliktolukorrad lahenevad Hannese äratundmises, et kui sind juba kahtlustatakse truudusetuses, siis tulebki seda murda. Selleks et tajuda piiri olemasolu, on vaja see piir ületada. Kristinile on aga armulugu Hannesega lost & found looks. Ta arvab, et tänu Hannesele andumisega, mis laseb end nii kaua oodata, leiab Hannes endas kaotatud tasakaalu. Hannese viimane kiri Kristinile lasebki seda aimata, ehkki lugejana pole ma selles väga kindel. Iseenda eest ei põgene. Nabasuitsu armi – mõjus kujund romaanis! – võib küll nagu sünnimärgigi kirurgiliselt eemaldada, aga siis jääb sellest omakorda arm.
Romaanis on teisigi teraseid kujundeid, lömastatud Kassist saab koguni sümbol. Lugu arendatakse kirjanduslikus referentsis. Hannesele meenub eneseirooniliselt, et ta on nagu Jack Nicholson filmist «Lendas üle käopesa». Ken Kesey pealik Bromdenist jääb teda lahutama siiski kuristik, ehkki vihje psühhiaatriakliinikule on omal kohal.
Kõik, mida olen kirjutanud Mart Kadastiku diloogia «Kevad saabub sügisel» ja «Suvi sulab talvel» kohta – filmilikkus, vaatepunktide vahetus (nüüd lausa kaasautori tasemel), peatükkide puänteeritus, õõnsa pateetika maandamine groteski või eneseirooniaga, dialoogide sujuvus –, peab paika sellegi teose puhul. Katariina Tammerti varasema loominguga pole ma tuttav, aga võib oletada, et see partnerlus viib uute lugude kirjutamisele. Tegelikult varjubki tõeline väljakutse kirjutamiseks loos, mis järgneks pärast kahevõitlust iseendas ja piiri ületamist, ehk siis selles, missugune on ühe asümmeetrilise paari elu pärast pattulangemist. Ehkki ka sellest on loetud suurejoonelisi romaane. Aga alati on võimalik eesti variantki.
Raamat
Mart Kadastik