Too arusaamatuse krunt, süngusena tajutud nõukoguliku optimismi puudumine takistasid Mihkelsoni tõusmist kirjanduse keskmesse, kuid samas pakkus see ka kaitset, nii et kirjanik sai takistamatult pühenduda loomingule ja oma raamatuid avaldada. 1994. aastal ilmunud romaan «Nime vaev», mis koos Viivi Luige «Ajaloo ilu» ja Tõnu Õnnepalu «Piiririigiga» oli üks esimesi Eesti taasiseseisvumise meeleolusid püüdev teos, laseb juba aimata Mihkelsoni juhtivat rolli mälukirjanduse tõstmisel eesti kirjanduse keskmesse uuel sajandil.
2000. aastatel ilmunud romaanid «Ahasveeruse uni» ja «Katkuhaud» kujutavad endast eesti kultuuri kõige sügavamaid pilguheite II maailmasõja aegsesse minevikku. Need käsitlevad 20. sajandi ajaloo keerdkäike metsavendade saatuse kaudu, kus riiklik terror hävitas kõik kogu- ja perekondi lõimivad sidemed. Kuid nende romaanide sügavus seisneb ka eesti kultuuritraditsiooni laiemas analüüsis ja filosoofilistes arutlustes inimeste ja kultuuride mälu üle. Romaanidele sekundeerib ka Mihkelsoni seni viimane teos, luulekogu «Torn», mis on samuti kantud uue sajandi ühiskondlikest meeleoludest.
Hoides visalt kinni arusaamast, et Mihkelsoni teoste eripära seisneb võimes kätkeda endasse iga ajahetke õhustikku nahalähedase täpsusega, tuleb siiski märkida, et tema looming kujutab endast üht maailma mastaabiski haruldast arheloo juhtumit. Mihkelsoni romaane ühendab sarnane lugu või vähemasti sarnased loofragmendid. Selle loo keskmes on vanemate kaotus Eesti metsavendadele peetud nõiajahi tingimustes, üldisemalt hamletlik lugu isa surmast reetmise läbi ja maailma üksi jäänud lapse ängist. Marju Lauristin on iseloomustanud looelementide kordumist Mihkelsoni loomingus teleskoobi kujundi kaudu, mille objektiiv end järjest rohkem lahti kerib. Mihkelsoni varastes romaanides, mille Eesti Keele Sihtasutus on juubeli puhul tänuväärselt uuesti välja andnud, on see arhelugu kitsamalt perekonnalugu, mille ühiskondlik taust on vaevu hoomatav. Brežnevi aja olevikus võib möödunud aegade olemasolu – vabariigi aega ja vägivaldset sajandisüdant – vaid aimata. Uutele põlvkondadele on need ajad kättesaamatud ja seega ebaolulised, vaid jutustaja, kelle elule on sõjajärgsed sündmused Eestis pannud oma kustumatu pitseri, teab, et asjade taga on palju enamat, kui olevikus paistab. Alates romaanist «Nime vaev» haarab teleskoop laiemat vaatevälja ja perekonnalugu asetub ühiskondlikku konteksti. «Ahasveeruse unes» ja «Katkuhauas» hõlmab see juba kogu nõukogude ajal mäletamise keerukust taasiseseisvunud Eestis. Kriitikud on targu mõistnud, et sellele arheloole ei tasu läheneda omaeluloolises võtmes. Pigem võib teleskoobiefekti seletada looga, mis otsib endale vormi. Vormi leidmine sõltub ajast ja oludest, mitte ainult autori, vaid ka kirjanduse kui süsteemi sisemisest arengust. Näiteks on Märt Väljataga väitnud, et hamletlik isa reetmise lugu, mis olemas juba «Ahasveeruse unes», leidis oma õige vormi alles «Katkuhauas». Esimeses romaanis olevat teleskoobi haare liigagi lai ja juba iseenesest kõnekas lugu ei tule ambitsioonikate filosoofiliste ja kultuurilooliste arutluste kontekstis küllalt selgelt ja lugejasõbralikult esile. Ükskõik, kas sellega nõustuda või mitte, selline kontekstide laienemine on põnev ja annab taas aimu ajahetke mõjust kirjutamisele, asjade ja olude seisust, kuhu kirjandus paigutub.