Postimees Hiinas kultuurituuril: hiinlased janunevad uue muusika järele
Ülevaade

Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontsert Shanghai linnateatri saalis

FOTO: Heili Sibrits

Kaks keskealist Hiina naist püüavad Shanghai linnateatri fuajeesse kogenud Eesti Vabariigi kultuurministeeriumi esindajatele, telesaate «MI» võttegrupile ja minule kätega selgeks teha, et äsja lõppenud kontsert oli suurepärane ja  et nad tahavad meiega pilti teha.

Kohmetume, kuid viisakate inimestega võtame rivvi ja naeratama, kuid veel suurem naeratus on hiinlastel, nad on õnnelikud. Meist läheb mööda keskealine paar, kes pilluvad meie suunas prantsuskeelseid kiiduavaldusi, ka nemad soovivad meiega pilti teha.

Mõmiseme omaette, et meie ju ei laulnud, nüüd ehime end võõraste sulgedega, kuid samas ei taha ka kontserdikülastajate rõõmu vähendada. Kui järgmine fotosessioon lõppenud, siis lahkume teatrimajast kiirustades.

Tegelikult olemegi me enamvähem viimased lahkujad. Kuigi hiinlased tulevad vähemalt pool tundi enne kontserti teatrimajja, et siis omavahel lobiseda ja varakult saalis istekohale istuda, siis majast lahkumisega mingit jokutamist pole. Kui kontsert läbi, siis kohe ukse poole. Mõni suurem ja julgem fänn tormab siis küll esinejate ukse poole, et nendega ühine pilt teha.

Shanghai linnateater asub kesklinnast 45 minutilise autosõidu kaugusel, kuid sellele vaatamata on tegemist olulise teatriga – just nemad on Balti muusikafestivali üheks Hiina poolseks korraldajaks. Tegemist on ka teatriga, mille kaks muusikali on etendunud Broadwayil ning üks tõusnud Tony nominendiks.

Pekingis oma Hiina kontsertuuri alustanud Eesti Filharmoonia Kammerkoor jõudis laupäevaks Sahanghaisse, selja taha oli neil jäänud kontserdid Jinanis, Lishan’is,  Xuzhou kontsertsaalis ja täna, 3. novembril esintakse Guangzhous. Kuna linnade vahemaad on Eesti mõistes röögatud: Peking > 435km > Jinan > 331km > Xuzhou > 623km > Shanghai > 1480km > Guangzhou >1560km > Peking.. ja nii edasi ja edasi. Esinemiste vaheline nn vaba aeg kulubki kooril ning teistel Eesti esinejatel, kelle tuurid algavad sel nädalal, lihtsalt ühest linnast teise sõitmiseks.

Peking ja Shanghai erinevad üksteisest nii nagu tänane Tallinn ja nõukogude aegne Tallinn. Kui Peking on poliitiline keskus, hall ja üsnagi ilmetu linn, siis Shanghai on ärimeka ning seega ka kosmopoliitsem, avatum ja kirjum. Samas Eesti Filharmoonia Kammerkoori publik neis kahes Hiina linnas väga ei erinenud, mõlemal kontserdil, kus mul õnnestus viibida, kuulas publik tähelepanelikult ja pühendunult.

Tõsi, Pekingi kontserdil oli väga palju algkoolde-põhikooli lapsi, kes oma rahutu olekuga kontserti mõjutasid, siis Shanghais oli saalis lapsi vähem ning seetõttu kontserdi ajal ka vähem liiguti saalis. Kummaski linnas polnud publikul lubatud esinejatest kontserdi ajal pilti teha, kuid sellele vaatamata pidevalt klõpsiti. Kui Pekingis tuli eksijat saalis korrale kutsuma saaliteenindaja, siis Shanghais anti patustajale tegevuse keelatusest märku rohelise laserkiirega.

Eesti Filharmoonia Kammerkoori direktor Esper Linnamägi iseloomustab Hiina kontsertpaiku kui väga erinevaid. «Oleme esinenud väga erinevates saalides, alates uhke interjööri ning suurepärase akustikaga kontserdipaigast Xuzhous kuni Nõukogude aega meenutava teatrisaalini Jinanis,» lausub Linnamägi lisades, et  hoolimata suurtest kultuurierinevustest, on kontserdikorraldus olnud pigem lähedane Euroopale ning kõik on kenasti laabunud.

Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontsertidel on kõikides saalides olnud publikut igast vanuserühmast, nii pensionil olevaid paare, keskealisi kui ka nooremaid. Lapsed on saalis sageli oma vanavanematega. Umbes tuhande kohaga Shanghai linnateatri saalist oli tühi vähem kui veerand. See on väga hea tulemus, arvestades et koor ega esitatav muusika pole siinsele publikule tuttav. Kusjuures kontserdi ajal ei lahkunud saalist keegi (kui Pekingis lahkus kümme inimest).

Kooriliikmetele oli üheks meeldejäävamaks sündmuseks kohtumine Jinani linnas Shandongi Ülikooli muusikakollektiividega – peeti kõnesid, toimusid pidulikud etteasted ning Eesti muusikutele esines ülikooli heal tasemel koorid ja ooperikvartett. Hiinlased olid Eesti muusikast vägagi huvitatud ning palusid noote meie heliloojate loominguga.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor esitabki Hiina turneel valdavalt Eesti muusikast koosneva kava Arvo Pärdi, Cyrillus Kreegi, Veljo Tormise loomingust, lisaks kõlab Claude Debussy muusika.

Kontserte Hiinas juhatab koori peadirigent Kaspars Putniņš, kelle jaoks on see esimene turnee antud kooriga. «Need esinemised on pakkunud palju põnevaid kogemusi nii suheldes kooriga teises keskkonnas, kui õppides tundma Hiina kultuuri. See riik koos oma vaimustava minevikupärandiga on praegu tõenäoliselt üks dünaamilisemaid paiku maailmas ning areneb kiiresti igas valdkonnas. Ka nende teadlikkus Lääne-Euroopa muusikatraditsioonidest on tõusutrendis ning tohutult põnev on olla tunnistajaks nende janule uudse muusika järele,» jagab muljeid reisilt Putniņš.

Lisaks Eesti Filharmoonia Kammerkoorile osalevad Eestist 22. novembrini kestval Baltimaade muusikafestivalil Arsis, C-JAM ja Rein Rannap. Eesti poolt on kontsertide korraldajaks Eesti Kontsert, Hiina poolt China Association of Performing Arts ja Shanghai Linnateater.

Eesti Filharmoonia Kammerkoori kontsert

Balti Muusika Festival Hiinas

Laupäeval, 1. novembril Shanghai linnateatri saalis

*Sõitu toetab Eesti Kontsert

Tagasi üles