Hiinlased lagistasid Arsise kontserdil naerda

Heili Sibrits
, kultuuritoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

PLA Military Music Hall asub peaaegu pärapõrgus, selline mulje jääb kui ma astun pimedas metroost välja. Tänavavalgustust on Pekingis jagatud vaid autodele, hallide ja ilmetute kõrghoonete esised kõnniteed on kitsad ja pimedad.

Ülevaade
Käsikellade ansambli Arsis kontsert Pekingis
PLA Military Music Hall
3. november

Tegelikult on käsikellade ansambli Arsise kontsertpaik Tian’anmeni väljakult vaid tunniajase metroosõidu kaugusel, ses mõttes Pekingi kesklinnas.

Võrreldes Pekingi rahvusraamatukogu saaliga on Arsisele eraldatud saal kulunum ning Nõukogude Eesti kunagisi kultuurimaju meenutav – lava ääri kaunistavad potililled (plastmassist) ja kui kontserdi lõpus Balti muusikafestivali lavakardin maha võetakse, siis paljastub tagaseinal punatäht.

Roosad toolid on muutunud sama roosaks kui väikelapse plüüsist lemmikpõrsas pärast mitmeaastast igapäevast kallistamist-vintsutamist. Mõni tool on kasutamisest ka pisut lääpas. Ka publik tundub kulunum, seega vaesem kui Eesti Filharmoonia kammerkoori kontsertidel.

Aga see kõik on köömes, sest võrreldes Eesti Filharmoonia Kammerkoori Pekingi ja Shanghai kontserdiga kuulas publik Aivar Mäe ja käsikellade ansambli esinemist suurema pühendumisega – hiinlased unustasid mobiilides surfamise ja jälgisid laval toimuvat. Sel korral oli saalis, mis oli peaaegu täis, paar klassitäit teismelisi noormehi ja mõned üksikud neiud, kes kõik kuulasid (vahel küll pisut naeru kihistades) kontserti suure tähelepanuga. 

Positiivne ja optimistlik muusika, laval naeratavad ilusad Eesti naised ning taamal pisut tõsisemad mehemürakad, see võlus ka iroonilisi eestlasi, rääkimata siis hiinlastest. Publiku südame võitmiseks oli Aivar Mäe ära õppinud mõne laused kohalikus keeles, loomulikult teenides sellega ära nii aplausi kui ka naerupahvakud. Pärast kontserti lõppu tunnistas Aivar Mäe, et nad olid Hiinas esinemisest kuulnud hirmujutte ning seetõttu ka kontserdiks hoolsamini valmistunud.

Kavas oli näiteks ka üks hiina rahvalaul, aga ka Bachi, Griegi, Schuberti, Tšaikovski, aga ka Tõnu Kõrvitsa helilooming.

Tšaikovski «Oktoober» ja «Aprill» panid ühe Hiina härrasmehe lausa kätega takti lööma ning vahel kaaslasele naeratades püüdis ta laval tehtavaid tantsulisi kellalöömisi liigutusi kopeerida. Kuid kui esitamisele tulid arranžeeringud Georges Bizet'  «Pidulik tants», Monti  «Tšaardaš» ja Johann ja Josef Straussi «Pizzicato polka», nõksutas nii mõnigi publikust peaga muusika taktis.

Samas polnud ka Aivar Mäe valmis selleks, et pärast igat lugu tuleb lavale majaperenaine ja majaperemees, kes mandariini ja inglise keeles räägivad nii käsikellade kui Arsise ajaloost. Kusjuures kui kontserdi esimeses pooles kandsid teadustajad puna-musti kostüüme, siis teises pooles vahetati punane värv valge vastu.

Kontserdi lõpus tõid spordidressides teismelised nooremehed lavale uhked lillesülemid. Nagu Hiinas kohane, siis ka sel korral ei pääsenud Eesti muusikud ühispildistamiselt. Lavale aetavad teismelised läksid alguses grupipildistamisele üsna virilate nägudega, aga kui juba lavale jõuti, siis ärkas neis autogrammikütt ning Arsis piiramine kestis vähemalt viisteist minutit.

Lisaks Arsisele ja Eesti Filharmoonia Kammerkoorile osalevad Eestist 22. novembrini kestval Baltimaade muusikafestivalil C-JAM ja Rein Rannap. Eesti poolt on kontsertide korraldajaks Eesti Kontsert, Hiina poolt China Association of Performing Arts ja Shanghai Linnateater.

* Sõitu toetab Eesti Kontsert

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles