Ei tea, kummast alustada? Kes domineerib, milline on peresisene hierarhia?
Alustaksin siiski Toomas Vindist, kelle päralt on Kunstihoone põhisaal. Kes veel ei tea, siis ülikoolis õppis ta bioloogiat, kunsti jõudis venna Tõnise õhutusel. Alustas abstraktsete guašimaalidega, millest mõned võinuks ka praegusel näitusel väljas olla. Ühesõnaga: kunstnikuna on ta iseõppija. Selle kunstnike kategooria kohta võib öelda, et mõnes mõttes on see eelis, kuna võimaldab isikupärase käekirja väljatoomist.
Mõistagi on Toomas Vint valinud välja oma maaliloomingu paremiku, millest mõned tööd on minu meelest siiski puudu. Jah, need rohelised rohulibled, mille järgi võib tema maali ka viiekümne meetri pealt ära tunda. Kuid ka need valged ehitised, mis lisavad tema maalidele metafüüsilise ja sürreaalse dimensiooni. Arvan, et tema loomingut on mõjutanud René Magritte.
Võime ju küll rääkida teatud stagnatsioonist tema loomingus, kuid igal kunstnikul peab olema oma kaubamärk. Lõputu muutmine ja katsetamine võõrutab ka publikut. Tahaks midagi kindlat või siis seda, et «tuntud oma headuses». Toomas seda pakub. Peale nende roheliste liblede toob ta sisse valgeid majakesi või pargipinke, samuti oskab ta kasutada valgust.
Toomas Vint ei maali tihti inimest. Kui, siis naisi, kes on seljaga vaataja poole. See annab vaatajale suurema võimaluse minna pildi sisse, kui et sulle jõllitaks vastu mingi portree. Vaataja saab ennast samastada (enamasti naise) vaatepunktiga, mida see inimene maastikus näeb. Päris kaval mõte, mis lisab ka sedasama metafüüsilist dimensiooni koos selle salapäraga. Just seepärast ei saa me teda nimetada pelgalt maastikumaalijaks. Omaette küsimus on muidugi, kuivõrd erineb Vint-maalija kirjanikust.