Kui Vinti või Lapinit ei saa eriti käsitleda oma ajast lahus, siis Kurismaa on täiesti põlvkonnaülene. Raoul Kurvitz tõi kunagi Kurismaa maaliloomingut analüüsides välja midagi sellist, et selles on lõpliku tõe instantsiks Kurismaa enda heaolutunne. Ei kompositsioon ega kontseptsioon, vaid satori, hetkeline kirgastumine. Tean mitut noorema põlvkonna kunstnikku, kellele Kurismaa on nagu guru. Kunstnikelt kriitilist ja sotsiaalset positsiooni nõudva tänapäeva taustal on see üsna ootamatu.
Kurismaa kunstnikusubjektiivsus kehtestab puhtalt seda määramatust või x-faktorit, mis moodsas kunstis kaduma on läinud. Olgu siis see kasvõi nostalgilisus. Aegade kohta, mida minu silmad pole näinud, ei oska ma seda väita, ent Kurismaa oli omaaegse popi ja avangardi suhtes samuti autsaider, omapäi eikellegimaal, nagu ta seda siiani on olnud.
Ka praegusel Vabaduse galerii näitusel näeme ehedat, funktsionaalseid või talle muidu meelepäraseid objekte tööstusdisaini esteetika ja väikeste masinate väikeste helidega miksivat Kurismaad. Tema fenomeni võiks käsitleda puhtalt popkultuuri kultuslikkuse mõistest lähtudes. Viimasel ajal olen kohanud seda mõistet olemuselt peavoolu kuuluvate nähtuste kohta valesti tarvitatavat. Kultuslikkus tähendab popkultuuris friigilikku fännamist, vähemaarvulist kui massikultuuris, ent seda lojaalsemat.
Oluline on, et Kurismaa loomingu kohal kummitav mõiste «masin» ei ole metafoor tollele 20. sajandi pahaendelisele düstoopiale, mis haarab laboratooriumiaknast sisse roninud metsjänese ja ehitab temast roboti. Ma arvan, et kogu teaduslik-tehnilisest revolutsioonist ongi kõige rohkem kasu saanud just eksperimentaalse helikunsti tiib. «Kuulake!» nagu ütles futurist Majakovski.
- Kaarel Kurismaa «Väike masin ja sõbrad» Tallinnas Vabaduse galeriis 27. jaanuarini.
- Näitusega seotud vestlus kunstnikuga galeriis 22. jaanuaril kell 18, juhib Raul Keller.