Jonas Tarmi «Marsh u nebutja» (ukraina keeles «Marss unustusse») pidi kõlama 8. märtsil toimuval kontserdil Carnegie Hallis New Yorgi Noorte Sümfooniaorkestri ettekandes. Paraku leidis orkestri juhtkond, et teos ei sobi.
Orkester keeldus noore eestlase teosest
«Marss unustusse» on helilooja sõnul pühendatud sõja, totalitarismi ja polariseeriva natsionalismi ohvritele minevikus ja tulevikus. Tarm kasutab seal tsitaatidena ka lõike Ukraina NSV ja Saksamaa natsipartei hümnist. Viimase pärast leidiski orkestri juhtkond, et selline asi ei sobi, kuna see 90-sekundiline lõik võib kedagi solvata.
Tarmile tuli selline asi üllatusena, sest proovides ei öelnud küll keegi teosega kokku puutunutest, et võivad tulla probleemid. «Muusikud tulid küll ja ütlesid, et kuule, kas sa tead, et siin on natsihümn sees, vastasin, et jaa, see on Horst Wessel Lied, mitte keegi ei öelnud, et siit võib tulla probleem,» räägib helilooja.
Küsin meie telefonikõne alguses, kuidas ta oma teost kirjeldab. Tarm ütleb, et talle ei meeldi kirjeldada ja tal on kurb, et teos ennast nüüd ise kirjeldada ei saa. Ta loodab, et asi siiski nii ei jää. Tema toetuseks kavatsevad pöördumise esitada ka sõnavabaduse kaitsjad.
«Kindlasti kirjuta, et Päevalehes kirjutatud info oli natuke ekslik, sest teost ei võtnud maha mitte Carnegie Hall, vaid orkester,» selgitab Tarm
Jonas Tarm kolis vanematega USAsse 2004. aastal. Noor helilooja ja viiuldaja on võitnud USA kõige prestiižikama noorte heliloomingukonkursi ehk saavutanud 24 000 liikmega üleriigilise muusikaõpetajate assotsiatsiooni (MTNA) konkursi peavõidu. Praeguste tegemiste kohta ütleb ta nii, et asju käsil on, kuid nendest ta veel rääkida ei taha. «Hetkel olen aga nii kurb ja nördinud ja vihane, et ei tahagi midagi teha,» ütleb ta.