Von Krahli teater lubas filmitegijatel taas «hullu panna»

Tiit Tuumalu
, kultuuritoimetuse vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Martti Helde «Superbia».
Martti Helde «Superbia». Foto: Von Krahli teater

Esimest korda andis Von Krahli teater noortele filmilavastajatele vabaduse teha mida iganes, panna kasvõi «hullu», pea kümme aastat tagasi, kui kutsus «Tabamata imet» interpreteerima Rainer Sarneti, Jaak Kilmi, Andres Maimiku, Marko Raadi, Marianne Kõrveri ja Arbo Tammiksaare. Sellest sai sündmus.

Nüüd minnakse uuele ringile, sedapuhku inspireerituna märksõnast «kontakt», autoriteks Martti Helde, Raigo Saariste, Triin Ruumet, Vallo Toomla ja Maria Reinup – enamikul neist vanust vähem kui 30 aastat. Reedest on selle tulemus, filmikassett «Kontakt», ka vaatajate hinnata.

Teatrijuht Peeter Jalakas, Von Krahl väntas üle mitme aja jälle filme. Traditsiooni pärast või sellepärast, et eesti film ei paku muidu pinget?

Eesti film pakub viimasel ajal vägagi pinget. Ja teha ainult sellepärast, et teisiti teha, pole mõtet. Pigem on põhjus isiklikum: sideme hoidmine või loomine meile sümpaatsete inimestega, võiks öelda isegi mõttekaaslastega. Nemad saavad meie juures filmi teha, meie jälle neid teatris kasutada. Nii oli see siis, nii on see ka nüüd. Näiteks Martti Helde valmistab praegu ette lavastust, mis peaks meil kevadel välja tulema. Näis, kuidas teistega läheb.

Miks just need autorid ja selline teema?

Eelmine kord oli meil aluseks konkreetne teos, Eduard Vilde «Tabamata ime». Arutasime nii- ja naapidi, aga sellist teksti, mis kõigiga oleks haakunud, enam ei leidnud. Siis otsustasime proovida teisiti, leida ühendava märksõna, milleks sai pärast pikki arutelusid «kontakt», mis iganes sellega seostub.

Aga miks just need lavastajad? See selgus taas arutluste käigus, meie noore trupi valikuna: ju nad otsisid mõtteklaaslasi või neid, kellega tahaksid koostööd teha. See on uus põlvkond, nii et mingi selline koondvaade neid huvitavatest ideedest ja stiilidest peaks samuti kasseti põhjal kujunema, nagu oli ka «Tabamata ime» puhul.

Mis neid eristada võiks?

Toonane põlvkond oli palju raevukam, praegune on mõtlikum. Ma arvan, et see on ka aja märk. See, mille vastu sõdida, on ebaselgem. Millest kinni võtta, hägusem.

Millised olid täpsemalt mängureeglid?

Kõigile ühed. Seesama märksõna, võimalus kasutada meie näitlejaid ja ruume, ja ega rohkem väga olnudki. Või kui, siis see, et raha oli väga vähe. (Kassett läks maksma 23 000 eurot, mille sees ei ole Von Krahli meeskonna kulusid – T. T.) Ja aeg ka.

«Tabamata ime» seadis lati üsna kõrgele. Kas te ei karda, et see «Kontakti» puhul kolinaga alla tuleb?

Võistlusena polnud asi plaanitud. Mis sa ikka iseendaga võistled. Aga kui kukub, siis kukub. Ju me siis sellised oleme praegu. Kuigi ma loodan, et ei kuku.

FAKTIKAST

Filmikassett «Kontakt»

Martti Helde «Superbia» – isa ja poeg teevad Jumala palge ees omavahelises suhtes lõpparve ning avastavad, et veresidet ei murra isegi surm.

Raigo Saariste «KuuKu Kontakt» – ranges tehismaailmas hammasrattana elav noormees Kuuku näeb und vabadusest ja see teeb temast hoopis tülika liivatera hammasrataste vahel.

Triin Ruumet «Reeda sünnipäev» – Von Krahli teatris antakse publikule etendus, mis võtab tüki küljest ja jätab jälje kogu eluks.

Vallo Toomla «Metanoia» – fotograaf Järvet Järvet saab tööpakkumise, mis muudab ta päeva korraga väga imelikuks. Võimalik, et ka edasise elu.

Maria Reinup «Mann Tanzt» – sihikindel mees jõuab jälile saladusele, miks on oluline, et inimene tantsiks.

Linastused Von Krahli teatris ja kinodes üle Eesti alates reedest, 6. märtsist

Von Krahl / KONTAKT / Treiler EST from VonKrahl on Vimeo.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles