Jaapani tsunamiohvrite mälestuskontserdil tuli esmaettekandele Imre Sooääre teos

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Eesti muusikud Tokyos
Eesti muusikud Tokyos Foto: Erakogu

Tokyo ühes mainekamas kontserdisaalis “Tokyo Opera City” toimus pühapäeval jaapani tsunaamiohvritele pühendatud mälestuskontsert “ Rebirth - Prayer”  Kontserdil kõlas Eesti muusika.

Esines NOMAD nüüdismuusikaansambel dirigent Norio Sato juhatusel ja Jaapani rahvusringhäälingu tütarlastekoor ja solistid. Eestist olid kutsutud muusikud Villu Veski saksofonil, Kristi Mühling kandlel ja Tammo Sumera, live elektroonikal.  Kontserdi võttis täissaal vastu erakorde soojusega. 

Kõlasid Villu Veski, Malle Maltise, Arvo Pärdi ja Imre Sooääre teosed. Esmaettekandele tuli spetsiaalselt mälestuskontserdiks kirjutatud I. Sooääre “Song of The Singing Bowl” tiibeti laulukelladele, kammerorkestrile ja sooloinstrumentidele. 
Kontserdi idee sündis I. Sooääre poolt jaapani tsunaamiohvrite mälestuseks kirjutatud teosest "Lootuse Laulud 11032011”, mille esmaettekanne toimus heategevuskontserdil Niguliste kirikus 2011 aastal ja millega korjati annetusi jaapani tsunaamis hukkunud lastekooride toetuseks. Sama teos kanti ette ka Tokyos toimunud mälestuskontserdil. 
 
Kontserdile oli kutsutud ka Jaapani peaminister, kes pidi kontserdipäeval osalema ÜRO Katastroofiennetuse konverentsil Sendais, kuid saatis kontserdi korraldajatele, muusikutele ja osavõtjatele oma personaalse tervituse. See kõlas nii: 
 
“Jaapani valitsus on Teile südamest tänulik Suure Ida-Jaapani maavärina mälestuskontserdi korraldamise eest, väljendamaks solidaarsust kannatada saanud piirkonna ja inimeste vastu. Soovime Teile edu edaspidises ning loodame Teie koostööle Eesti ja Jaapani suhete edendamisel.”
 
Loodetavasti on kontserdi salvestust lähiajal ka Klassikaraadios võimalik kuulata.
 
Küsisime Imre Sooäärelt, millised on Jaapani-muljed?
 
Mulje on ülev, kuna täissaalile läinud kontsert võeti vastu äärmiselt soojalt ja südamlikult jaapani publiku poolt. Kontserdi pärl oli kindlasti Jaapani üks tuntumaid rahvalaulikuid Ikue Asazaki koos oma pianist Akira Takahashiga. Ikuet võib julgelt jaapani Taarkaks nimetada. Oma erilise hääle ja hingestatusega kannab ta edasi sajandite vanust jaapani rahvalalulutraditsiooni. Ta esineb oma kõrge vanuse juures väga harva, aga seekord tuli ta ise lavale, kuna katastroof puudutas ka tema lähedasi. 
 
Samuti oli erakordne peaminister Shinzō Abe isiklik pöördumine kontserdi korraldajate ja sellest osavõtjate poole. Tokyo nüüdismuusikaansambli NOMAD dirigent on Norio Sato, kes otsib teoseid kogu maailmast ja on esinenud väga paljudes maailma riikides. 
 
Tokyo on kevadiselt värske ja päikeseline. Kirsipungad on just õide puhkemas ja loodan, et Eesti muusika aitas katastroofi aastapäeval inimeste kaotusevalu leevednada. Eestist on kontserdile kutsutud solistid  Villu Veski saksofonil, Kristi Mühling kandlel ja Tammo Sumera live elektroonikal.  
Ja mõne sõnaga ka esmaettekandele tulnud teosest?
 
Esmaettekandele läinud teos “Song of the Singig Bowls” tiibeti laulukelladele, kammerorkestrile ja sooloinstrumentidele põhineb Tiibeti munga, Tashi Deleki palvelaulul, kes elab Himaalaja kõrgmäestiku kloostris. See on tema meditatiivne unistusterännak kaugete maade ja kõrgete pilvelõhkujatega linnade poole. Juba väikese poisina kloostrisse tooduna seisab ta silmitsi oma saatusega, otsides vastust küsimusele, kus on tema koht siin elus. Tashi Delekist ja Keelatud Lo kuningriigist on kohe valmimas ka dokumentaalfilm, mille rezisöör on Peeter Rebane.
 
Tagasi üles