Reedel, rahvusvahelisel teatripäeval jagati Estonia teatris 2014. aasta tehtud tööde eest teatriaasta auhindu. Sõnalavastuse žürii esimees Ott Karulinil on seekordsete auhindade juures kõige suurem heameel selle üle, et ainuüksi sõnalavastuste nominentide seas on mainitud 27 lavastust üheteistkümnest teatrist.
Siin on aasta teatriauhinnad!
«Nii see peakski olema: häid näitlejaid, kunstnikke ja lavastajaid jagub mujalegi kui paari pealinna esindusteatrisse. Samas kuulub ebaõnnestumine igasuguse ettevõtmise, sh kunsti juurde,» ütleb Karulin.
Eesti teatri aastaauhindu jagab Eesti Teatriliit alates 1961. aastast. Igale laureaadile antakse üle klaasikunstnik Ivo Lille loodud Theodori silm ja Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali rahaline stipendium.
-Ott Karulin, palun iseloomusta 2014. aastat teatris, milliseid tendentse saab esile tõsta?
Kui eelmistel aastatel on olnud huvitav jälgida, kas ja kuidas sulanduvad Eesti teatrimaastikku postdramaatilised lavastused, st lavastused, mis ei lähtu tingimata näidendist ning kus tekst on võrdne väljendusvahend heli, liikumise ja visuaali kõrval, siis eelmise aasta järel võib väita, et võrdselt elujõudu on nii näidendil põhineval dramaatilisel kui postdramaatilisel teatril. Ehk kui keegi pelgas, et postdramaatiliste lavastuste osakaalu kasvuga kaob klassikaline teater ära, siis nüüd võib rahulikult nentida, et see hirm oli sama asjatu kui kunagine kartus, et televisioon raadio välja suretab.
-Andres Noormetsale tõi laureaadi tiitli lausa kolm lavastust, palun iseloomusta mõne lausega tema lavastajakäekirja.
Näib, et Noormets on tabanud ära nn ideaalse repertuaariteatri lavastuse valemi ehk loob teoseid, mis nii intrigeerivad kriitikuid kui ka toovad publiku saali. Mind paelub Noormetsa lavastuste puhul tema oskus ka keerulisi lugusid lihtsustamata selgelt jutustada ning töö näitlejatega. Pole harv, et mõni näitleja justkui avaneb uuesti või teise nurga alt just Noormetsa lavastuses, mida tõendavad ka seekordsed näitlejanominatsioonid.
-Pääru Oja Billy roll lavastuses «Hõimud» oli tõesti vapustav, ent kuidas sa kirjeldaksid seda rolli neile, kel pole õnnestunud Eesti Draamateatris «Hõime» näha.
Oja rollilahendus võiks vaatajale oma kompromissituses ja töömahu osas heas mõttes meenutada Oscaritel pärjatud sooritusi, kus sageli hinnatakse totaalset ümberkehastumist. Kurt-tumma Billy mängimine – viipekeele ja tämbri äraõppimine – polnud siiski peamine, mis auhinna tõi. Pääru Oja on näitleja, kes suudab lavastust vedada ja kelle lavaline kohalolu sunnib teisigi näitlejaid end kokku võtma. Ja seda nii «Hõimudes» kui eriti teises Ojale laureaadi tiitli toonud lavastuses «Vennas», mis on sisuliselt tema kolmetunnine monoloog.
-Anne Reemannile tõi naispeaosa auhinna roll lavastuses «Igatsus», mille poolest see roll eriline oli?
Olen varemgi öelnud, et see roll näitab, kui põhjendamatult üheplaaniliselt teda siiani on kasutatud: selles rollis on valu, millele pealtnäha rõõmsameelne olek vaid sügavust lisab.
-Miks võitis aasta lavastuse auhinna Theatrumi «Joobunud»?
Aasta lavastuse valib teatriliidu juhatus. «Joobnud» on kahtlemata eelmise aasta üks suurlavastustest, mida iseloomustab nii selge stiili ja eesmärgiga lavastajatöö kui ka mitu õnnestunud rolli. Selle lavastuse mõttemaailma ja stilistikaga ei pruugi nõustuda, aga professionaalne on see siiski vaieldamatult.
-Esimest korda antakse tänavu üle etenduskunstide ühisauhind, mis ühendab nii sõna-, muusika- kui ka tantsuteatrit. Ühendžürii valis võitjaks Labürintteatriühenduse G9. Millega on tegu?
See on teater, kus publik on lavastuses aktiivne osaleja. Nende lavastused on rännakud – ja seda otseses mõttes ruumist ruumi – müstilistesse maailmadesse. Samas ei nõuta publikult väga suurt mugavustsoonist välja astumist, nii et nende lavastusi võib julgelt soovitada igaühele.
-Millisest teatrist Eestis puudu on ja millist on liiga palju?
Pigem küsiksin, kas umbes 200 uuslavastust aastas liiga palju pole. Eri tüüpi lavastuste proportsioonid on üsna hästi paigas, aga nii mõnigi kord on saalist väljudes tunne, et prooviperiood võinuks ehk veidi pikem olla, ning kahjuks pole harvad ka juhud, mil tegelikult jääb arusaamatuks, miks just see lavastus siin ja praegu repertuaari võeti.
BOKS
Mullused parimad
Aasta lavastus
«Joobnud» (Theatrum)
Autor Ivan Võrõpajev / lavastaja Lembit Peterson / kunstnik Lilja Blumenfeld / liikumisjuht Tiina Mölder / helikujundaja Marius Peterson / valguskunstnik Rene Liivamägi / videokunstnik Sander Põldsaar / grimmikunstnik Helga-Aliis Saarlen / produtsent Aive Sarapuu
Lavastaja
Andres Noormets
Lavastused «Deemonid» (Vanemuise teater), «Mandel ja merihobu» (Endla teater) ja «3 õde» (Rakvere teater)
Meespeaosatäitja
Pääru Oja
Billy lavastuses «Hõimud» ja Willem lavastuses «Vennas» (mõlemad Eesti Draamateatris)
Naispeaosatäitja
Anne Reemann
Varvara Pavlovna – lavastuses «Igatsus» (Tallinna Linnateater)
Meeskõrvalosatäitja
Gert Raudsep
Osatäitmised lavastustes «Mu naine vihastas» ja «Tõde, mida ma olen igatsenud» (mõlemad teatris NO99)
Naiskõrvalosatäitja
Katariina Unt
Agnes lavastuses «Brand» (VAT Teater)
Etenduskunstide ühisauhind
Labürintteatriühendus G9
Kaasavad ruumirännakud «Heleaines» ja «Mõtteaines» (mõlemad Tartu Uus Teater)
Kunstnik
Pille Jänes
Kujundused lavastustele «Brand» (VAT Teater), «Surnud hinged» (Tallinna Linnateater) ja «Keskmängustrateegia» (Eesti Draamateater)
Näitlejate liidu auhind
Raivo E. Tamm
Algupärase dramaturgia auhind
Martin Algus «Väävelmagnooliad»
Klassikalise draamavormi värskendamise ning peensusteni läbitöötatud dialoogi kaudu ühiskondlikult kõnekate teemade käsitlemise eest
Kristallkingakese auhind
Vallo Kirs
Lavastused «Idioot», «Vanad ja noored» ja «Kahe isanda teener» (kõik Ugala teatris) ning «Hiirtest ja inimestest» (Tallinna Linnateatris)
Olga Zaitseva
Almirena Georg Friedrich Händeli ooperis «Rinaldo» ja Giannetta Gaetano Donizetti ooperis «Armujook» (mõlemad rahvusooperis Estonia).
Salme Reegi nimeline auhind
Leino Rei
Tundliku lavastajatöö eest tajudega mängivas lavastuses «Siil udus» (Tartu Uus Teater)
Ants Lauteri nimeline näitlejaauhind
Sten Karpov
Erinevate rollide eest Endlas, Eesti Draamateatris, Viimsi Suveteatris
Ants Lauteri nimeline lavastajaauhind
Ivar Põllu
Dramaturg, lavastaja, teatrijuht. Tartu Uue Teatri looja
Rahel Olbrei nimeline auhind
Ülo Vilimaa
Omanäoline tantsija ja isikupärase käekirjaga koreograaf, kes on oma loomingus edasi kandnud eesti balletile aluse pannud Rahel Olbrei ja Ida Urbeli traditsioone.
Tantsuauhind
Tiina Ollesk ja Rene Nõmmik «...an Blue»
Läbinisti eestimaine teos, mille kunstiline küpsus on saavutatud tihedas koostöös muusikute, valguskunstniku ning isikupäraste tantsijatega (Fine 5 ja Vaba Lava).
Balletiauhind
Sergei Upkin
Iason lavastuses «Medea» ja Prints lavastuses «Uinuv kaunitar» (mõlemad Eesti Rahvusballett)
Sõnalavastuste muusikalise kujunduse auhind
Toomas Lunge
Originaalmuusika Emajõe Suveteatri lavastustele «Üle linna Vinski» ning «Karid ja kõrgused»
Otto Hermanni nimeline auhind
Heiti Riismäe
Rahvusooper Estonia fagotirühma kontsertmeister, oma ala professionaal ja eeskujulik kolleeg, kes töötab Rahvusooperis Estonia alates aasast 1976.
Muusikaauhind
Jassi Zahharov
Paavali Lempeliuse tegelaskuju kõrgetasemelise vokaalse ja lavalise teostuse eest Eduard Tubina ooperis «Reigi õpetaja» (Vanemuise teater).
Arne Mikk
Paul Hindemithi ooperi «Pikk jõulueine» haarava ansamblitööga lavastuse eest (rahvusooper Estonia).
Reet Neimari nimeline kriitikaauhind
Alvar Loog
Järjepidev teatrikriitik, kellel õnnestus tekitada elav ja vastukaja pälvinud arutelu teatri ja performance’i piiridest.
Lavastust ettevalmistava töötaja auhind
Reigo Tammjärv
Pealavameister teatris NO99. Loominguliselt ja insenertehniliselt keerulisi lahendusi nõudva töö eest lavastuste ettevalmistamisel ja rahvusvahelistes koostööprojektides.
Etendust teenindava töötaja auhind
Kadri Tammiste
Etenduse juht Eesti Draamateatris. Lavastuste kindlakäelise hoidmise eest: töökalt, täpselt, nõudlikult, abivalmilt, sõnakalt ja naeratavalt.
Haldus- ja administratiivtöötaja auhind
Lea-Liisbet Peterson
Trupijuht rahvusooperis Estonia. Professionaalse töö eest trupijuhina, inimliku panuse eest kollektiivi hinge ja südametunnistusena, kes säilitab rahu ka kõige keerulisemates olukordades.
Aleksander Kurtna nimeline auhind
Sigrid Tooming ja Paul-Eerik Rummo
Henrik Ibseni värssdraama «Brand» tõlke eest. Sigrid Toominga proosatõlkele toetudes on Paul-Eerik Rummo leidnud stiilipuhta värsikeele, mis võimaldas Ibseni XIX sajandi riimluule tuua tänapäeva sisuliselt adekvaatsena ja mõjusalt lavaküpsena.