Mis ma küll näen, on see, et venelaste seas on päris palju rikkaid inimesi, aga kultuuri toetatakse vähe. Ju ei ole siis meie ärikultuur veel piisavalt tugev.
Te nimetasite oma filme süsteemiväliseks, aga «Sipelgapesa» pole seda mitte. Mis juhtus?
Ma sain aru, et ilma hea kaameramehe või helita ei saa ma sellist filmi teha… Mu esimesed filmid olid protest, ma ei tahtnud teha nii, nagu on tehtud. Siin aga… pilt ja heli osutusid olulisemaks kui see, mis ma võin kaotada. See on film. Päris film.
Kaasautorilt operaator Max Golomidovilt, tal on endal garaaž seal kooperatiivis, ütles, et päris huvitavad inimesed askeldavad seal ringi, lähme vaatame. Esialgu olid ainult tühjad koridorid, aga üks uks oli lahti, kola täis ja kaks meest võtsid viina. Siis ma sain aru, et seal võib iga ukse taga mingi elu olla. Kunagi ei tea, mis, aga midagi on.
Kõigepealt tahtsime me teha pooletunnist filmi «Eesti lugude» sarja, kirjutasime projekti. See on keeruline mu jaoks, et dokumentaalfilmi puhul ma pean kirjutama, mis film sellest tuleb. Mis mõttes? Ma ei tea ju. Kunagi ei tea. Siis öeldi, et ainest on, tehke pikem.
Mis film sellest tuli lõpuks?
«Sipelgapesa» pole ehk päriselt see õige pealkiri. Kas või sellepärast, et me räägime juba ette ära, mis seal toimub. Mul oli peas hoopis teine: «Isadepäev». Laiemalt kõigi meeste päev. See on hoopis allegoorilisem. Ka minu isal oli garaaž, küll teises kohas. Ta askeldas seal pidevalt. Film räägibki, mida meie isad teevad seal. Oma privaatruumis. Seal on nad teistmoodi. Teises rollis. Aeg justkui seisaks seal: kõik toimub, aga samas nagu ei toimu ka. Vot see ongi meeste päev. Ja et see just garaažis on, polegi siin nii tähtis.