- Millised piirangud olid teil kuraatorprogrammi lavastuste valimisel?
Vaba Lava andis meile täielikult vabad käed. Vaba Lava juhid kinnitasid, et nende eesmärk on teostada kuraatorite ehk minu ja Thomas Franki kunstilist visiooni.
Meie visiooni peamised põhilised märksõnad on avatus, kogukond, teatri ja teatrist väljapool olevate inimeste sidumine.
- Kui palju arvestas teie visioon siinse publiku maitsega?
Maitse kui sellisega mitte, lähtusime puhtalt enda huvist. Mõtlesime, mida uut võiks Eesti teatriruumi tuua, seda nii temaatiliselt kui ka vormiliselt.
Meile saadetud 244 projekti põhjal saab teha üldistuse, mis toimub maailma, eelkõige Euroopas ja lääne kultuuriruumis etenduskunstides. Üheks märksõnaks on kaasatus ehk osavõtuteater. Teiseks suureneb žanriteülesus, enam ei saa selgelt määratleda, kas tegemist on tantsu- või visuaalteatriga – lavastuses sulandatakse ühte video, sõna, tants.
Kolmandaks torkas silma nn päris inimeste kasutamine ehk dokumentaalsus. Ilmselt on lääne kultuuriruumi teater küllastunud valmis kirjutatud näidendite lavale seadmisest ja otsitakse laval tõelist, päris hetke.
- Laval on nn tavalised inimesed, kuid samas on paljud head näitlejad alakoormatud.
(Naerab.) Jah, nii see on, aga see on tavaline ka Euroopa teatriruumis.
Kui võrrelda teatriruume, siis Thomas Frank oli tohutult üllatanud eestlaste teatrihullusest. Kui tema juhitavas Viini interdistsiplinaarsete etenduskunstide keskuses «brut Koproduktionhaus» võiks selliseid lavastusi, nagu meie programmis on, mängida kolm-neli korda, siis Vabale Lavale planeerime populaarsematele nimedele 10–15 etendust. Kusjuures saalid on võrreldava suurusega.