Juba Emmanuelle Bercot’ avafilm pani paika tänavuse võistluskava kammertooni: näidatavad filmid on nüüdisaegse maailma probleemidega vahenditus dialoogis. Mis ei tähenda, et võistluskavas oleksid puudunud alati Cannes’ile omased komöödiad, ekraniseeringud, kostümeeritud muinasjutud, flirt ulmemaailmaga.
Parima meesnäitleja auhind läks samuti prantslasele, Vincent Lindonile Stéphane Brizé filmis «Inimese mõõt». Keskmise põlvkonna filmisõbrad küllap mäletavad sama mehe karmivõitu politseiinspektoreid, sedapuhku mängib Lindon töötuks jäänud tõstukijuhti, kellele viimaks naeratab õnn ja ta saab ametisse supermarketi turvameeskonda.
Mees, kes on eluaeg oma peret toitnud tubli tööga mingite materiaalsete objektide, esemete ühest kohast teise tõstmisega, peab ühtäkki hakkama sekkuma teiste inimeste hingeellu ja otsustama, kas anda poest pisiasja näpanud inimene politsei kätte või piirduda hoiatusega ning võetu eest tasu sissenõudmisega.
Ühesõnaga, inimese ees seisavad järsku moraalsed küsimused: kas anda korravalvuritele üle kolleegist kassapidaja, kes samas poes sooduskuponge kõrvale tõstab ja videovalvurile vahele jääb.
Võiks öelda, see on prantsuse nüüdisaegne realism ja harilikult on küll sellised filmid olnud «Vaatenurga» programmis, nüüd aga hoopis võistluskavas. Peab tunnistama, et film on tehtud prantslasliku delikaatsusega (mis see küll on?!) ja veenva psühholoogilise detailitäpsusega. Saab küll teha head lugu ka lihtsas kaubamajas, kui oskad lugu näha ja jutustada.
Holokaustist palgamõrvariteni
Ungarlane László Nemes sai oma debüüdiga «Sauli poeg» igati teenitult grand prix’ (loe lähemalt 18. mai Postimehest). Olgu vaid lisatud, et see koonduslaagrieksperiment oli üles filmitud 35-millimeetrisele filmilindile, üks väheseid teoseid, mille tegijad veel n-ö kiviaegset tehnikat kasutasid.