Relvaentusiastide tuntud egiid ütleb, et relv ei tapa kedagi, inimene tapab. Üks taolise mõtteviisiga vaba inimene, ilmselt stereotüüpne teksaslane, tegi isegi vastava katse. Ta pani laskevalmis vintpüssi maja ette trepile, ise läks tuppa ning jäi ootama ja jälgima, mis juhtub. Ootas pikalt, vahel kõndis mõni loom, kord hobune, kord koiott hoone eest läbi, siis tõi postiljon paki rämpsposti ja arveid, naaber tuli soola, pipart, tabascot, tomatimahla ja tekiilat laenama ning päev kulges õhtusse. Stereotüüpne teksaslane tõstis trepilt oma truu vindi, võttis selle ühte kätte, teise haaras tähelipu, lasi oma abikaasal pildi teha ning tõdes kogu ilmale, et relv ei tapa kedagi. Saite nüüd!
Jättes teravmeelse stereotüüpse teksaslase tema teaduslikult tõestatud rahulolus väljateenitud puhkust nautima, kasutame meie vaba hetke ja mõtleme tema veidi rumala, kuid tõeteraga loo üle järele, rebides selle kätteharjunud moel välja ühest kontekstist ja asetades sujuvalt teise.
Postuleerime, et raamatud teevad inimese targemaks, mõistvamaks, paremaks ja ilusamaks ning võtame ühe hea raamatu, näiteks Andrei Ivanovi «Kuutõbise pihtimuse», asetame selle vastavalt võimalusele kas õrnadest kevadlilledest ümbritsetud kodumajatrepile, mille astmeisse on kivistunud kurbrõõmsa ajaloo lained, või kehva üürikorteri ukse taha meeleheite järele lehkavasse trepikotta ja jääme ootama.
Võime oodata kui kaua tahes, aga raamat, mis seal lebab, ei tee midagi. Mitte midagi, mitte kõige vähematki. Ta ei ava uut maailma, ei pane fantaasiat tööle, ei pane nutma, ei pane naerma. Tuleb välja, et kirjandus on pettus ja kõik meie õpetajad valetasid meile, sest ainumaski raamat ei tee midagi. Isegi siis, kui laome neid ukse ette terve riida või kuhja, ei tee nad muud, kui takistavad vaba liikumist. Kui nii mõtlema hakata, siis võiks kirjanduse jumala rahus lõppenuks kuulutada, aga õnneks on meil tagataskust võtta pisike ja tobe lugu stereotüüpsest teksaslasest, mis on meil meeles, sest oli ainult paar lõiku tagasi ülevalpool. Pisike mentaalne pingutus ja ongi käes – raamat ei tee lugejata midagi.