Ka see hetk on eriline. Sest lava, kus Ulfsak lavastuses «Mu naine vihastas» mängitavat rolli esitab, asub Prantsusmaal Avignonis ja saalis istuv publik on ülimalt teatriteadlik, seega kriitiline.
Juba esimesest hetkest on publik Ulfsakil peos. Saal jälgib teda hiirvaikselt, keskendunult. Kuid peagi kostavad 500-kohalises saalis, mis on peaaegu täis, esimesed naerupahvakud.
Rasvaste tähtedega teatrilukku
Ene-Liis Semperi ja Tiit Ojasoo möödunud aasta mais esietendunud lavastus on esimene Eestist pärit töö, mida mängitakse maailma ühe kõige olulisema teatrifestivali põhiprogrammis.
Braavohüüded, tunnustav vilistamine ja väga tugev aplaus, aga ka see, et saalist ei lahkunud mitte ükski vaataja, mis olevat Avignonis haruldane, kinnitasid, et NO99 lavastus «Mu naine vihastas» kirjutati esmaspäeva õhtul rasvaste tähtedega teatriajalukku.
See oli väga hea energiaga antud etendus, kus kõik näitlejad, aga ka kogu ülejäänud meeskond olid sajaprotsendiliselt kohal ning publik ütles saalist lahkudes vaid kiidusõnu.
«Kummardamine on ka osa etendusest ja minu rõõm oli seal peaaegu siiras,» tunnistas etenduse järel Juhan Ulfsak. «Terve see päev oli väga raske: et stressist üle saada, tulebki laval keskenduda ja öelda, et kuule, davai, võtame mõnuga.»
Ulfsak ütleb, et ei taha Avignoni festivalil mängimise elevust ja rõõmu vähendada, kuid talle on see ka väga raske tööreis. «Loomulikult, kui etendus õnnestub, siis olen rahul. Üks lahing on ses sõjas võidetud. Aga üsna paljut tuleb veel korrigeerida.»
Kuna Avignonis mängitakse tunduvalt suuremas saalis kui NO99 kodusaal, siis on Ulfsakile üheks murekohaks saali tajumine. Enne esmaspäevast etendust saadi seal vaid üks kord proovi teha. Nimelt lendas NO99 trupp Avignoni otse Hannoverist, kus mängiti festivalil Theaterformen.
Kokku annab NO99 Avignonis viis etendust, viimase neljapäeva õhtul. «Ma tahan kõigest sellest fa-fa-faast võimalikult eemale hoida, omaette olla, aga oluline on olla ka jahedas. Kui olla terve päeva selles kuumas – täna näiteks oli pluss 38 kraadi –, siis oled õhtul küps,» tunnistab Ulfsak.
Avignoni teatrifestivali programmijuht on Oliver Py, kelle meeskond kutsus Ojasoo ja Semperi lavastuse «Kuidas seletada pilte surnud jänesele» 2011. aastal külalisetendustele ka Pariisi teatrisse Odeon.
Avignoni festivalile kutsumine kinnitab, et Semper ja Ojasoo on maailmanimega lavastajad, kelle töid hinnatakse. Kuid Avignoni teatripublikule on nad siiski võõrad ja ka teataval määral eksootilised. Ojasoo loodab, et järgmine kord tuleb publik saali juba kvaliteedi ja huvitavuse pärast. Nii Ojasoo kui ka Semperi sõnul on festivalidel mängimisel oluliseks näitajaks regulaarsus.
«Kui midagi väga intensiivselt ja järjepidevalt teha, on loomulik, et mingist hetkest hakatakse su tegemistel silma peal hoidma. Oluline on püsida tasemel, kus see huvi tekkis. Siin on kohal suur hulk professionaale kogu maailmast, niisiis ootame ja vaatame, mis saab edasi,» ütles Semper.