Mida arvab Prantsuse meedia NO99 lavastusest?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Teater NO99 mängis Avignoni teatrifestivalil Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semperi lavastust «Mu naine vihastas». Kui esimesel etendusel oli 500 inimest mahutavas saalis vabu kohti, siis järgneval neljal oli juba saal pilgeni täis. Publik oli eestlastest vaimustuses, näitlejate tööd tunnustati braavohüüetega ning etenduse lõpus püsti seismisega. Aga mida arvas kohalik meedia?

«Kui õnnelikud nad õnnitlushüüete üle olid, need näitlejad! Publik aplodeeris neile etenduse lõpus ühes rütmis ja näitlejad aplodeerisid vastu. Nende pilgust võis lugeda: «Ära tegime!» Võis arvata nende uhkust, mis tulenes ühtaegu nii lavastuse vastuvõtust kui ka tõigast, et nad on esimesed Eestist, kelle on Avignoni festivali kutsutud. /.../ Teater NO99 näitlejad on oma mängus suurepärased, tihti isegi virtuoossed. Neil on silmapaistev rütmitaju ja nende mängus on midagi, mis annab edasi ajastu vaimu,» kirjutab Le Monde'i erikorrespondent Avignoni festivalil, Brititte Salino.

«Teater N099 Eestist teeb Avignoni festivalil võimsa läbilöögi. Segades teatri ja representatsiooni koode, loob ta lavastusega «Mu naine vihastas» balansseeriva lavalise olukorra, omamoodi fotograafilise performance'i. /.../ Lavastuses ei ole midagi didaktilist, ta eksperimenteerib ja teeb vaatajast aktiivse osalise, lastes ta pilgul liikuda lava ja ekraani, elu ja kujutise vahel. Tuletades nii igaühele meelde sellise eristuse tulutust,» kirjutab kaasaegse kunsti portaalis Naja21 Veronique Giraud.

«Alustades lihtsast loost mehest, kelle ta naine on maha jätnud, hävitades lahkudes kõik puhkusepildid, jõuavad Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo lavastuseni, mis on hoopis vähem narratiivne ning koosneb piltide ja helide plahvatustest. /.../ NO99 on lavastus kui performance, milles pöörasus seisab kõrvuti huumori ning üksikisiku ja pildi vahelisse suhtesse süüvimisega. See on on 2015. aasta Avignoni festivali alguse hea üllatus,» kirjutab sõltumatu teatrikriitik Rick Panegy.

««Mu naine vihastas»  puhul on tegu väikese pommiga, mis teeb sellest lavastusest eduloo, mida lihtsalt peab nägema. See on selle aasta Avignoni festivali esimene suur avastus,» kirjutab Amelie Blaustein Niddam kultuuriportaalis Toutelaculture.

«See Eesti trupp on üks kogu festivali suuri avastusi,» ütleb oma arvustuses Radio France Internationale'i – prantslaste BBC – portugalikeelse teenistuse teatrikriitik Maria Emilia Alencar.

Ja Rosslyn Hyams lisab sellesama Radio France Internationale'i inglisekeelse toimetuse poolt: ««NO99 on osutunud väga populaarseks, eriti keskmisest noorema, Avignoni-tüüpi publiku hulgas. /.../ Arvestades seda, milline on olnud «Mu Naine Vihastas» vastuvõtt, võib nende ja festivali vahel olla tegu pikema suhte algusega.»

«Intiimsest sotsiaalseni, bulvarikomöödia vihjetega teatrist hävitava happeningini - Semper ja Ojasoo suudavad vaataja naeruga sadulast visata, et talle samas – ja seda näiliselt pingutuseta – tõestada, et nii nagu näitlejad laval, võib ka igaüks publikust olla täievoliline kunstnik,» kirjutab Patrick Sourd Les Inrocks'is, prantsuse peamises kultuuriajakirjas.

«Teater NO99 puhul on tegu teravdatud stsenograafia- ja tempo-, kehavabaduse- ja lavaplastika-tunnetusega, mis kõik on vaimustaval tasemel,» ütleb Emmanuelle Bouchez ajakirjas Telerama.

«Teater NO99 Eestist toob oma lavastusega ««Mu naine vihastas» meie ette teatri ja fotograafia vormis suurepärase mõistuloo. /.../ See on vaimustav käsitlus kaasaegse inimese suhtest piltidega. Kõrvuti seisavad teatrimaagia ja foto maagia, segunevad liikumine ja kujutised … NO99 lavastus ei ole pelgalt virtuoosselt sooritatud harjutus. Nende üliandekate eestlaste teos viib meid sinna, kus virtuaalsuse ja reaalsuse vahel sünnib meie ühiskonda halvav kokkupõrge. Ta viib meid kujutiste valedeni, mis seisavad kõrvuti inimestevaheliste valedega. See lavastus viib meid kunstini, mis tahab muuta elu ennast kauniks ning selle saavutamiseks muutub ise elu imevaks vampiiriks. Festivali korüfeede (Py, Lupa, Ostermeier) kõrval mängib Teater NO99 ideaalselt jõulise kontrapunkti rolli. See «dramaatiline shooting» jääb elavaks mälestuseks 2015. aasta Avignoni festivalilt,» kirjutab Philippe Chevilley ajalehes Les Echos.

NO99 kodulehekülge vaata siit.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles