Mulle tundub, et Peeter Laurits näib sellest kõigest omamoodi tõukuvat: ta otsib loodusest faktuure ja eksponeerib nende mustrite võimalikke lingvistilisi aspekte. Tätoveeritud üraskikiri klaaspurki pistetud looma keelel on ilmselt kogu näituse kulminatsiooniks, mis paneb kõikidele nendele suurepärastele fotodele teatava kooloni. Keset saali laiutav inspiratsiooniallikas − üraskite kirjatud kuusetüvi −, see maagiline ilmapuu, tootem ja pühakiri või, kui soovite, uurimisobjekt, viskab vaatajale ebateadusliku järelsõna kenasti hambu. Aga «Codex naturalis» ei konstrueeri mingit uut tüüpi salakirja, pigem meelitab vaataja sellesse tõlgendusmaailma, kus loogika ja diskursusega pole suurt midagi peale hakata, sest kirja dekodeerimine on kasutu vaev.
«Codex naturalis» on minu arvates ideaalne näide sellest, milline võiks olla üks tänapäevane ja vaatajat kõnetav (foto)näitus. Piisab isegi põgusast pilgust, et näha, kuidas erinevad elemendid koos resoneerivad − loodusmustrid elektriskeemidega, üraskipesad tätoveeringutega. Mõte hakkab jooksma ka ilma eriliste trikkideta, sest Laurits annab oma ideed ja taotlused vaatajale üsna lihtsalt kätte. Hea kunstiteos tõmbab vaataja alati n-ö uude ilma, avab uuesti dialoogi iseenda ja maailma vahel, osutab maailma südames asuvale kuristikule, mingile saladusele või peidetusele, millest on pea võimatu rääkida, aga mida saab tunnetada. Ja ehk aitab siseneda võrgustikku, kus igaüks leiab endale eriomase gnoosise, personaalse Jeesuse või maailmatunnetuse.
Paljukirutud kaasaegne kunst enamasti ilma saatetekstita ei tööta, vahel ei päästa näitust ka pastakast imetud jutt. Ent Laurits ei vaja tegelikult üldse mingeid saatetekste, ta lööb oma töödega ukse lihtsalt pärani valla. Samuti ei eelda kaasamõtlemine spetsiifilisi teadmisi ei kunsti ega muus vallas. Lihtsalt vaata. Ja kui siis hiljem looduses millegi ilusa otsa satud, äkki mõtled: «Mis on elu mõte üraski keelest tõlgituna eesti keelde?»
Peeter Laurits «Codex naturalis»
Vaal-galeriis avatud 31. oktoobrini