Kumu kaasaegse kunsti galeriis viiendal korrusel on väljas näitus «Saaga. Islandi kunsti lood». Juba pealkiri ise tõotab halba – saaga. See on sama hea kui panna mõnele maailmas ringi liikuvale eesti näitusele pealkirjaks «Kama ja kört». Hea küll, pole päris sama, keegi ei tea, mis asjad kama ja kört on. Pigem siis «Tintinnabuli. Eesti kunsti lood» ja siis müüa seda Arvo Pärdi nimega, kus Pärdilt oleks väljas näiteks üks partituur.
Umbes sellise nipiga on Islandi näitusele lähenetud. Suurima nimena on välja kuulutatud Björki osalus, kellelt on väljas tema 2011. ilmunud plaadi «Biophilia» multimeedia-äpp või pigem äppide süsteem, mida saab laua külge kinnitatud tahvelarvutitest uurida. (Ka Olafur Eliasson on osalejatest muidugi rahvusvaheline tippnimi.) Pühapäeval, mil mina näitust külastasin, tundus väike multimeedia-äpike olevat selle kõige atraktiivsem osa, sest kunstihuvilised vanaprouad, kübarad peas, tundsid asjakese vastu elavat huvi. See on muidugi tore.
Islandi kaasaegse popmuusika edulugu on paljude väikeriikide tänapäeva kultuuriekspordi etaloniks – nii ka Eestil. «Saaga»-näitus on nii žanrilises kui ajalises mõttes mitmekesine – erinevat maalikunsti, fotot, kontseptualismi, ruumiinstallatsiooni, videot, ja ulatusega 1940–50ndatest tänapäeva. Haaret justkui oleks, aga ka teisejärgulisust – teisejärgulist fotot, teisejärgulist kontseptualismi, teisejärgulist popkunsti.
Kui aga kiigata sellelt viiendalt korruselt üle rõduääre kolmandale korrusele, kus asub Kumu püsiekspositsioon «Rasked valikud» – koondab see Eesti kunsti Teise maailmasõja järelt kuni taasiseseisvumiseni –, saab tunnistada Eesti kunsti mõningast paremust. Arvan, et Eesti võiks palju tõhusama vastuekspordi teha.
------------------------------
«Vaikus on kuldne. Ilmar Laaban. Eksperimendid helis ja keeles»
Kumus avatud 3. jaanuarini 2016
------------------------------
«Saaga – Islandi kunsti lood»