Praegusel ajal on moonduvateks nõidadeks näitlejad. On ju tõesti imetlusväärne, kui näitleja moondub kellekski teiseks niivõrd, et teda ennast pole võimalik ära tunda. Üheks heaks näiteks on Mait Malmsteni moondumine Voldemar Pansoks etenduses «Panso». Isegi hääletooni ta tabas täpselt, rääkimata intonatsioonidest ja kehakeelest. Muidugi, neile, kes Pansot ei tundunud, jäi asi kaugeks, nad vaatasid lava-Pansot kui mingit kummalist kuju. Kuid need, kes Pansot tundsid, olid hämmastuses Malmsteni üliandekast moondumisvõimest.
Näitleja Mait Malmsten Foto: Mihkel Maripuu
Praegu on üks populaarsemaid saateid TVs «Su nägu kõlab tuttavalt». See saade on moondumiskunsti demonstratsioon. Ja ka võistlus. Õnneks küll mitte elu ja surma peale. Aga ikkagi pürgitakse esimeseks tulla. Selleks kopeeritakse tuntud lauljaid, unustatakse ennast, et teostada täielik ühinemine originaaliga. Või parodeeritakse originaali.
Praeguses teatris aga on vähe moondumist kellekski teiseks. Püütakse olla nö orgaaniline, loomamoodi loomulik. Näitlejate isikud jäävad aga tavaliselt primitiivseteks ja tihti isegi nõmedateks, nende «iseenda» kujutamine on tavaliselt väga igav.
Ja kool ei õpeta enam moondumiskunsti aluseid, vaid mingit sogast loomulikkust. Tahetakse olla nagu «elus», kuid argielu on ikkagi väga tüütu, lausa nõme. Kuna enamasti kujutataksegi laval just argielu, kaob kunst, puudub argielust üle tõusmine vaimusfääri.
Voldemar Panso oli vene kooliga lavastaja. Ja oma loodud koolis püüdis ta õpetada Stanislavski süsteemi, kes kasutas terminit «perevoploštšenije», mis on valesti ja kohmakalt tõlgitud «ümberkehastumiseks». Ümber võib minna, ümber kausi võib käia, kuid ümber kehastuda on ju mõttetu öelda. On ikkagi eestikeelne termin «moondumine», mis ütleb ära, mida näitleja võiks taotleda. Mitte ainult kehaliselt muutuda, vaid ka hingelt ja vaimult, tervikuna. Ei ole ime, et ida teatris ja ka antiigis kasutati maske, ei olnud ja ei ole tähtis ka praegu näitleja isik, vaid tema võime moonduda kellekski teiseks. Kui me vaatame nt Paul Pinna erinevaid tegelaskujusid fotodelt, siis nad erinevad ka väliselt. Näitlejal ei ole ainult üks hing ja keha, tal on neid palju, just nii palju, kui tema esitatud tegelaskujusid.