Arvustus: «Üheotsapilet» sõidab veel kaugele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Klaudia Tiitsmaa (valge Ingel) ja Uku Suviste (paha Vaim) telesarjas «Üheotsapilet»
Klaudia Tiitsmaa (valge Ingel) ja Uku Suviste (paha Vaim) telesarjas «Üheotsapilet» Foto: TV3
  • Sihtgrupp käpas
  • Kvaliteetsed komponendid
  • Professionaalne teostus
  • Tee tippu

Julgen esimese osa põhjal väita, et esmaspäeval avaosaga ekraanile tulnud kogenud produtsendi Toomas Kirsi («Pilvede all», «Kartulid ja apelsinid») seriaali «Üheotsapilet» saadab edu. Kohe põhjendan, aga enne sisuseletus.

Teleseriaal «Üheotsapilet»
Režii: Indrek Simm, Toomas Kirss
Stsenaarium: Eleonora Berg
Osades: Klaudia Tiitsmaa, Uku Suviste, Carmen Mikiver, Janek Joost, Natali Lohk, Guido Kangur, Maria Avdjushko, Ireen Kennik, Jüri Tiidus, Maria Soomets, Hans Kaldoja, Mari Lill, Markus Luik, Britta Soll.
TV3 esmaspäeval 21.30

Žanr: fantastiline suhtedraama. Ingel (Klaudia Tiitsmaa) juhatab surnud inimesi teispoolsusesse, aidates neil klaarida oma sassis suhteid mahajäänud lähedastega.

Täpne turuanalüüs

Kui vaadata Eesti meediat, eeskätt naisteportaale ja -lehti, siis paistab sealt läbi varjamatu igatsus müstika järele. Soov uskuda, et mitte me ise ei vastuta oma tegude eest, kuskil on kõrgemad jõud (inglid, vaimud, reptiilid), kes meid suunavad, põhjustavad kordaminekuid ja õnnetusi inimeste maises elus.

Teiselt poolt kubisevad need (harrastus)psühholoogide ja suhtespetsialistide nõuannetest stiilis «andesta endale», «lase möödunust lahti», «ära süüdista end» jne. Mõlemad komponendid aitavad eluga toime tulla inimestel, kes tunnevad, et maailm on neid halvasti kohelnud, kuid ei ole võimelised või tahtelised oma elu ise juhtima. Seega on olemas suur, enamasti naissoost potentsiaalsete vaatajate hulk.

Õiged komponendid

Kirss valis peaossa televaatajale vähetuntud, kuid sümpaatse Ugala näitlejanna Tiitsmaa, kes ei ole jõudnud telepublikut veel ära tüüdata. Ta on koduekraaniline ilmunud vaid «Kättemaksukontori» ja «Kelgukoerte» üksikutes osades. Teine läbiv tegelane on seksisümbol Uku Suviste mängitud (paha) Vaim ja sedagi võib õnnestumiseks pidada.

Lisame siia veel Kirsi salapärase ihustsenaristi Eleonora Bergi, kes suudab eelkirjeldatud sihtgrupi mängeldes ümber oma sule mässida. Lõpuks veel Hendrik Sal-Salleri kirjutatud ja Smilersi esitatud siirupine tunnuslugu «Et sa teaks» ning nõiduslik segu on valmis.

Kiretu professionaalsus

«Üheotsapileti» esimene jagu oli kokku pandud nagu iga teine Eesti suhteseriaal. Kunstilisi liialdusi või originaalset mõtlemist endale siin ei lubata ja pole vajagi. Selle žanri madalaim ühisnimetaja on vist küll «Saladused» ja Kirss teab hästi, et inimene tahab ikka tuttavat ja turvalist. Võitlusel koha eest televaadatavuse TOP10s pole uutel ideedel kohta.

Sihtgruppi meelitatakse esimese jao lõpus veel palja mehetagumiku liputamisega, mis küll siinkirjutaja jaoks natuke hea maitse piiridest väljus. Nagu ka see, et Ingel käib pärast surma oma meest kummitamas ja piilumas.

Kriitilist

 Esimest jagu kriitiliselt lahates jäid silma mõned ebaustavused. Miks laseb Carmen (Carmen Mikiver) Inglil end kohe pärast surma viia eksmehe, siis õe ja alles siis tütre juurde, olgugi, et nende suhete olulisus nõuaks just vastupidist järjekorda? Olgu, saame siis stsenaristist aru, kellel oli jao vältel vaja pidevalt tõusvat pinget saavutada.

Teiseks, surnud Carmen suhtleb oma lähedastega dialoogivormis, ehkki meile on selgeks tehtud, et elavad ja surnud teineteist ei taju. Tundub, et siingi valisid lavastaja ja stsenarist keerulise ülesande lahendamiseks nurga lõikamise.

Aga sihtgruppi see ei häiri. Nii TV3 kui sarja enda Facebooki kontod kubisevad õhkamisest stiilis: «Sügav ja samas nii lihtne....», «Terve ülejäänud õhtu mõtlesin väärtustele ja hinnangutele mus eneses, vahepeal sai ka pisaraid vaikselt kuivatatud.», «Väga hea sari, ootan järgmist osa, paneb mõtlema ja see on hea!» jne. Väärib tähelepanu, et kommenteerijad, nimede järgi valdavalt naised, tunnistavad, et sari pani nad mõtlema. Kahjuks ei avaldata järeldusi, millele mõttetöö viis.

Arvustajat huvitab aga see, millele mõtles Selveri turundusosakond, kui ostsid oma brändipaigutuse seriaali, kus nende töötajaid kujutatakse kui vaeseid, üksikuid, endaga mitte toime tulevaid inimesi, kes 52 aasta vanuselt oma töökohal surevad.

Konkurents

Hoolimata suurepärasest sihtgrupitunnetusest ja professionaalsest teostusest läheb «Üheotsapiletil» televaadatavuse tippu pürgimisel raskeks. Konkureeriv Kanal 2 on esmaspäevaõhtusse sättinud samaks ajaks järjest saated «Köök», «Kodutunne» ja «Naabriplika» (viimane algab «Üheotsapiletiga» samal ajal, teised varem). Kõik need olid eelmisel nädalal telesaadete vaadatavuse  esikümnes. Raske saab see kanalinupu vajutamine olema, inerts on suur.

Tagasi üles