Ikeda on supersümmeetria projekti arendanud Euroopa Tuumauuringute keskuses ehk CERNis, millega seoses meenub mõne aasta tagune nothingoloogiline nali, kui CERNile eraldati hiigelsuured ruumid, ent puudus toetus nende kasutusele võtmiseks. Üks füüsik pakkus välja miinimumprojekti – illustreerida aatomituuma proportsioone, riputades hiigelsuurde tühja angaari imepisikese kuulikese.
Osa meist, tajuvatest subjektidest on kognitonaudid, kes soovivad vahetult tegeleda vahetu taju endaga, ilma seda segavate vahendavate representatsioonideta. Ikeda on näide sellest, kuidas visuaalsust kasutada informatiivse monitorina, mis annab kinnitust, et ta ei ole mitte kujutis maailmast – st näivus, arusaam –, vaid kontrollekraan protsessidele, kus reaalsus ennast vahetult loob. See reaalajas loodumine toimub vahetult ja näituse kontekstis, ruumiliselt, ka psühhofüüsilisena või isegi transtsendentaalsena.
Tundub, et siinkohal on oluline Ikeda tulek Jaapani keeleruumist. Erinevalt ladina tähtedest ei ole Aasia tähemärkide ja tähenduste vahed meelevaldsed, need on ilma grafeemi foneemiks konverteerimise filtriteta. See on jällegi näide taju vahetumast lähedusest. Ja elementaarosakesed on huvitavamad kui kaart.
«Huvitavus» on aga neurotehniliselt vahetu stimulatsioon, tajuvale subjektile vahetu input’i küte teadvusemuutusesse. Kontseptualismi ratsionalism ja müstika on üheks saanud, kehad ja organitus, mikro- ja makro-, -psyche ja -delia. Tegu on süsteemiga, mis toodab iseenda organiseeritust, loodumise protsessist teadlikuks saamist.
Ikeda on 21. sajandi must ruut ja valge kuup, intensiivsuse poolest mõjuv, justkui briljandid kognitonautidele.
Avatud 28. veebruarini Kumus